Motivácia zamestnancov: 8 vecí, ktoré sú dôležitejšie ako peniaze
Vedieť správne motivovať zamestnancov je jedným zo základných predpokladov úspešného fungovania firmy. Ide to aj bez peňazí. Nefinančné „odmeny“ sú často oveľa efektívnejšie. Ponúkame vám niekoľko tipov, ako vytvoriť pre vašich zamestnancov pracovné prostredie, z ktorého sa im nebude chcieť odísť.
1. Nešetrite chválou a uznaním. Je to tá najjednoduchšia vec na svete – každý po nej túži a vás to nič nestojí. Pochváľte každé zlepšenie, ktoré u zamestnanca spozorujete. Vyjadrite svoje uznanie aj pred ostatnými – ich motivácia sa tým ešte viac zvýši. Buďte ale objektívni, najmä ak chválite niekoho pred jeho kolegami. Konštruktívna spätná väzba patrí na individuálne stretnutie.
2. Podporujte tímovú prácu. Buďte kreatívni a namiesto modelu, kedy je za každý projekt zodpovedný jeden manažér, rozložte zodpovednosť na celý tím. Takto sa nikto nebude cítiť nedocenený a motivuje ho to k lepším výsledkom. Keď ľudia pracujú v tíme na rovnakej úrovni, produkujú oveľa lepšie výsledky. Navyše tímový bonus je často férovejší a účinnejší ako individuálna odmena.
3. Namiesto príkazov dávajte návrhy. Ľudia vo všeobecnosti nemajú radi, keď im niekto hovorí, čo majú robiť. Namiesto „chcem, aby si to urobil takto!“ sa ich radšej spýtajte: „Myslíš, že by sa to dalo urobiť takto?“, „Čo si myslíš o tomto návrhu?“ alebo „Ako by sme to mohli urobiť?“
4. Zvažujte vhodný spôsob kritiky. Nikto z nás nepočúva rád, že spravil niečo zle. Ak chcete niekoho naozaj demotivovať, kritizujte. Ak chcete motivovať, zvoľte radšej nepriamy prístup – povzbuďte ľudí, aby sa zlepšovali, poučili sa z vlastných chýb a naučili sa ich napraviť.
5. Spravte každého zamestnanca súčasťou úspechu. Vyzdvihnite dobré výsledky ľudí, ktorí si to zaslúžia. Pripomeňte im, že aj vďaka ich práci dosahujete ciele, ktoré ste si vytýčili. To ich motivuje k ešte lepším výkonom a pre ostatných budú inšpiráciou.
6. Pravidelne venujte zamestnancovi individuálny čas. Či to bude obed alebo raňajky mimo kancelárie, je na vás. Je to veľmi jednoduchý (a nenákladný) spôsob ako prejaviť zamestnancovi jednak vďaku ale hlavne záujem o jeho prácu a celkovú spokojnosť. Ideálnou formou sú aj individuálne stretnutia v pravidelných intervaloch, kedy dáte zamestnancovi priestor diskutovať alebo riešiť s vami veci, pri ktorých potrebuje vašu radu, názor alebo len vašu ochotu si ho/ju vypočuť.
7. Organizujte mimopracovné akcie a aktivity. Firemné akcie a posedenia sú veľmi vhodné na utuženie kolektívu. Je veľmi dôležité, aby sa ľudia občas stretávali aj v čase, keď sú „v civile“ a uvoľnení. Zorganizujte športový deň, piknik alebo choďte na drink. Zapojte sa do firemného dobrovoľníctva. To zamestnancom pripomenie, že sú tím a že sú „na jednej lodi“. Mimopracovné prostredie môže byť často vhodnejšie aj na kreatívny brainstorming alebo vyriešenie napätých situácii.
8. Zdieľajte odmeny, ale aj neúspechy. Keď sa vašej firme darí, oslavujte. Oslavujte však so všetkými – je to najlepší čas prejaviť všetkým zamestnancom vďaku za dosiahnuté úspechy. Zdieľajte aj neúspechy. Keď sa firme nedarí, zamestnanci by o tom mali vedieť. Za prejavenú dôveru sa vám odvďačia zvýšením výkonu a keď si vybudujete dobrý tím, prekonáte aj tie najhoršie obdobia.
Zdroj:
Ilya Pozin, 9 Things That Motivate Employees More Than Money, Inc.com
Díky, je to stručné, jasné, výstižné. Ještě aby si to pamatovali ti, kteří to mají používat. V tom je největší potíž. Lidé většinou vědí, co by měli udělat, ale neudělají to. Tam bývá zakopaný pes, ne v informacích. Informace tečou, ale zbytečně.
Dobry den, dakujem Vam za nazor k motivacii zamestnancov. Suhlasim s Vami v tom, ze zacat niektore veci aplikovat do praxe je niekedy velmi narocne a vyzaduje si to konzistenciu a vytrvalost. Na druhej strane, vsetko sa da, ked sa chce a velakrat staci ist prikladom a ukazovat ako sa veci daju. Uz len, ze sa o nieco pokusame, je vyhra, pretoze sme sa rozhodli k nejakej akcii. Prajem Vam okolo seba ludi, ktori sa nielen rozhodnu informacie a znalosti aplikovat, ale to aj uspesne vykonaju a navyse inspiruju aj ostatnych.
Najvačší zabijak motivácie je. autoritárstvo. Nie autorita a že mal nuekto rešpekt, ale kedp niekto len chce byť autorita ale nemá na to a správa sa AKO rodič, ktorého komunikácia je oba na tom, že On Povedal.