Hodnotiaci pohovor zo strany manažéra: zamerajte sa na prípravu
Je to zvláštne, ale manažéri, či šéfovia oddelení majú z hodnotiacich pohovorov občas väčší stres ako samotní zamestnanci. Niekedy musia riešiť veci, ktoré sú im nepríjemné alebo sa im hodnotiace pohovory zdajú zbytočné a nechcú s nimi strácať čas. Ponúkame vám niekoľko tipov ako zvládnuť hodnotiaci pohovor čo najlepšie.
Venujte každému zamestnancovi dostatok času
Rýchlo si naplánujete 8 stretnutí za sebou v 15-minútových blokoch, aby ste si túto nepríjemnú agendu mohli vyškrtnúť z diára a venovať sa „dôležitejším veciam“?
Takéto hodnotiace pohovory asi nebudú mať príliš veľký význam a dopad na budúce výkony vašich zamestnancov a ich motiváciu. Naplánujte si rozhovory dopredu v pravidelných intervaloch (ideálny je 6-mesačný). Každému zamestnancovi venujte dostatočný čas, minimálne hodinu, aby ste mali priestor venovať sa okrem naplánovanej agendy aj diskusii a otázkam.
Na pohovor sa dôkladne pripravte
Príprava by mala prebehnúť na strane hodnotiteľa aj hodnoteného. Je ideálne, ak máte k dispozícii hodnotiace formuláre, ktoré pre tento účel využívate. Je dôležité si tiež stanoviť agendu stretnutia a vedieť, čo bude obsahom. Hodnotený by mal byť tiež schopný zhodnotiť svoj výkon, splnenie cieľov, identifikovať kritické oblasti, ako aj predstavu o vlastnom rozvoji.
- zhodnotenie základných kompetencií – mäkkých a tvrdých zručností pre výkon práce, ako aj výkonnostných indikátorov,
- ciele z posledného obdobia a progres v rámci každého stanoveného cieľa
- stanovenie cieľov pre nastávajúce obdobie,
- profesný plán rozvoja, ktorý môže obsahovať kariérny rozvoj, posun alebo nápravu výkonnosti.
Hodnotenie by malo byť založené na faktoch a merateľných výsledkoch. Vyjadrenia typu „skvelá práca“ alebo „trošku by si ešte mohol zabrať“ nie sú práve najvhodnejšie. Ak chcete niekoho prácu vyzdvihnúť, povedzte mu, čo konkrétne sa mu za uplynulé obdobie podarilo alebo ktoré jeho pracovné návyky prispievajú k dobrému výkonu. Ak má zamestnanec v určitej oblasti rezervy, nechajte najprv jeho zhodnotiť slabé oblasti a identifikovať problém. Následne spoločne navrhnite kroky pre zlepšenie, s ktorými budú obe strany stotožnené.
Hodnoťte celé obdobie, nielen prácu z posledných dvoch týždňov
Buďte objektívny a pozrite sa komplexne na prácu zamestnanca počas celého hodnoteného obdobia. Je to veľká smola, keď sa tesne pred týmto rozhovorom prihodí nejaký „prúser“. Samozrejme, že zamestnancovi bude jasné, že nepríjemnej téme sa nevyhne. Ak však počas uplynulého obdobia odvádzal dobrú prácu, je potrebné ju na pohovore vyzdvihnúť a až potom riešiť nedávnu „kauzu“.
Budúci utorok budeme pokračovať v téme hodnotiacich pohovorov z pohľadu manažéra.
Zdroj: Jacquelyn Smith, 4 Ways Bosses Screw Up Performance Reviews, BusinessInsider.com