Hodnotiaci pohovor: 6 najčastejších chýb manažérov
Chcete motivovať zamestnancov k lepším výkonom, zlepšiť atmosféru v tíme alebo vo firme, no príliš sa vám nedarí? Možno by pomohlo, keby ste zlepšili komunikáciu počas hodnotiacich pohovorov s vašim tímom. Dnes vám prezradíme niekoľko najčastejších chýb, ktorých sa manažéri, šéfovia oddelení či personalisti počas týchto dôležitých stretnutí dopúšťajú.
Porovnávajú zamestnanca s ostatnými
Už v predchádzajúcich blogoch sme spomínali, že hodnotiace pohovory by mali byť čo najobjektívnejšie. Hodnoťte však výkon zamestnanca v porovnaní s jeho cieľmi, nie s ostatnými kolegami v tíme. Takéto porovnania totiž pôsobia skôr demotivujúco.
Do hodnotenia zaťahujú osobné záležitosti
To, že váš zamestnanec práve prechádza partnerskou krízou alebo má malé deti, je len jeho osobnou vecou. Určite by ste nemali mať poznámky týkajúce sa jeho rodinného života alebo iných súkromných záležitostí, pokiaľ priamo neovplyvňujú jeho pracovný výkon.
Hovoria úplne iné veci ako pri poslednom pohovore
Aktuálny pohovor by mal vždy nadväzovať na ten posledný. Niekedy sa však stáva, že manažér zabudne, aký feedback vlastne dával zamestnancovi naposledy a zrazu je reč o niečom úplne inom. Záznam z posledného pohovoru by mal byť preto k dispozícii ako manažérovi, tak aj zamestnancovi.
Zameriavajú sa hlavne na slabé stránky
Ak hodinu času, ktorú ste si vyhradili na rozhovor s podriadeným, venujete tomu, čo sa mu za posledné obdobie nepodarilo a čo musí zlepšiť, nepôjde pravdepodobne zo stretnutia práve namotivovaný. Skúste nájsť správny pomer a nezabudnite aj na pozitívne stránky.
Vyhýbajú sa slabým stránkam
Druhým extrémom je úplne sa nedostatkom vo výkone zamestnanca vyhnúť. Veľa nadriadených má problém vyjadriť svoju nespokojnosť s členmi tímu a do očí im povedať, v čom spravili chybu. To vedie logicky len k tomu, že všetci si myslia, že je všetko v poriadku a nič meniť nebudú.
Hovoria o veciach, ktoré nie sú podložené faktami
Vyhýbajte sa vetám ako „musíme sa zlepšiť“, „nejde to úplne“ a podobným prázdnym frázam, ktoré nedokážete podložiť relevantnými číslami, faktami či návrhmi na zlepšenie.
Pevne veríme, že uvedené rady a tipy vám pomôžu pri najbližších hodnotiacich pohovoroch s členmi vášho tímu. Budú vnímané ako efektívny nástroj, ktorý vašich zamestnancov i firmu posúva a rozvíja.
Zdroj: Eric Jackson, Ten Biggest Mistakes Bosses Make In Performance Reviews, Forbes.com; Jacquelyn Smith, 4 Ways Bosses Screw Up Performance Reviews, BusinessInsider.com