Hľadáte dobrých programátorov? Toto na nich funguje
Nám recruiterom je jasné, že výberový proces s IT-čkarmi sa líši od výberu ostatných kandidátov. IT segment je momentálne „creme de la creme“ každej recruiterskej práce. Ako teda do firmy prilákať IT talenty?
1. Aj pri IT pozíciách hľadáme u kandidátov všeobecne žiadúce vlastnosti
To, že kandidát je skvelý programátor, vám automaticky nezaručí, že bude pre firmu najväčším prínosom. Talent, ako aj motivácia programovať, sú samozrejme dôležité. Ale rovnako ako u ostatných kandidátov, aj pri IT pozíciách hľadáme ľudí, ktorým sa dá veriť, sú sebestační, nepotrebujú neustálu kontrolu, sú motivovaní, zvedaví a zaujíma ich aj život „mimo počítača“.
2. Dopyt > ponuka
Situácia na trhu je v súčasnosti v neprospech firiem, ktorí IT špecialistov hľadajú. To ale neznamená, že každý developer, ktorý sa u vás objaví na pohovore, by mal dostať pracovnú ponuku. Naozaj kvalitných developerov je na pracovnom trhu ako šafránu. Preto sa pokúste zaručiť, aby bol výberový proces čo najkvalitnejší, aby ste pre vašu firmu práve toho správneho človeka získali.
3. IT špecialista neznáša „omáčku“
Ak chcete developera zaujať, rozmýšľajte ako on. Pre developerov je kódovanie a riešenie zdanlivo neriešiteľných matematických úloh poväčšine záľubou. Ako sa s nim teda máte rozprávať? Povedzte mu narovinu, čo hľadáte. Vysvetlite mu, aká je vaša základná predstava práce/projektu a nechajte ho, nech si to on uchopí z jeho technickej perspektívy. Nebavte sa s ním, akoby išlo len o obchodnú transakciu. Vašou úlohou je vzbudiť v ňom záujem o konkrétnu prácu.
4. Nedemotivujte kandidáta hneď pri úvodnom telefonáte
Kvalitní IT-ičkári sú kreatívni, zvedaví a zameraní na fakty. Práve preto idú radi hneď k veci. Je úplne zbytočné strácať čas úvodnými „klasickými“ otázkami typu: „Prečo by ste chceli pracovať pre našu firmu?“ . Pokiaľ nie ste práve Google alebo Eset, najskôr prezraďte kandidátovi viac o technológiách a projektoch, na ktorých by pracovali. Až potom môžete očakávať, že bude naozaj motivovaný sa s vami ďalej rozprávať. Počas pohovoru by ste sa mali držať faktov, byť úprimný a poskytnúť kandidátovi čo najviac zaujímavých informácií o firme, jeho pozícii a najmä náplni práce.
5. Otestujte kandidátove skúsenosti v praxi a vzbuďte v ňom zvedavosť
Je už takmer štandardom, že súčasťou výberového procesu sú aj rôzne programovacie úlohy, na základe ktorých sa odhaduje kvalita a vedomosti kandidáta. Preto sú pri výberovom procese prítomní aj IT špecialisti z firmy. Výhodou je, že kandidát má možnosť vidieť v praxi časť práce, ktorú by robil. Zároveň to v ňom vzbudí entuziazmus, aby ju mohol v budúcnosti dokončiť.
6. Výberový proces príliš nenaťahujte
Snažte sa, aby bol výberový proces čo najkratší. Inak môže kandidát medzitým dostať inú zaujímavú pracovnú ponuku.
7. V IT segmente zavážia aj referencie
Väčšina programátorov sa navzájom pozná zo školy, rôznych seminárov, konferencií, či z firiem. Prezistenie referencií na ich prácu v minulosti má vo výberovom procese často zásadný význam. Taktiež, ak nemáte dostatok poznatkov na to, aby ste programátora skúšali na interview po technickej stránke, referencie vám pomôžu rozhodnúť sa, či dať kandidátovi pracovnú ponuku.
Ďalším tipom, ktoré sa budú týkať aj nastavenia platových podmienok, sa budem venovať v ďalšom blogu.
Zdroj: Lindsay Rothfeld, How Your Company Can Attract Top Tech Talent, Mashable.comKevin Galligan, How to Recruit a Good Developer When You Don’t Code, Mashable.com
Pridal by som aj dalsi bod, uvedte minimalne platovy interval, kde sa ponuka hybe, usetri to cas recruiterovi aj kandidatovi, ak sa ich predstavy nestretavaju. Recruiteri si casto myslia, ze staci kandidata dostat ku nim na pohovor a ak je vhodny na poziciu, ktoru obsadzuju, tak na plat ho uz nejako „ukecaju“. Casto je to vsak obojstranna strata casu…
Plat sa zvyčajne neuvádza z viacerých dôvodov – http://hladacipokladov.sk/preco-sa-na-slovensku-nepise-do-inzeratov-plat. No najčastejším je, že je variabilný a firma nestanovila presne, kde sa pohybujeme. V prípade IT kandidátov vedia firmy čiastočne flexibilne budget nastaviť štandardom na trhu. Taktiež IT firmy majú viacero zaujímavých benefitov, z ktorých sú mnohé v očiach kandidáta natoľko cenné, že svoje očakávania kandidát upraví smerom nadol.
Samozrejme stretnutie vždy vnímame ako prínosné, máme možnosť detailne nahliadnuť do skúseností a očakávaní kandidáta, bližšie ho spoznať. V budúcnosti ho tak osloviť s ponukou, ktorá viac zodpovedá jeho profilu a očakávaniam. Vzhľadom k dynamickosti IT trhu, zaujímavá ponuku sa otvorí štandardne do niekoľkých týždňov. V takom prípade, keď už sme kandidáta pred časom stretli, tak novú ponuku riešime cez telefón.