Hodnotiaci pohovor: Ako správne namotivovať zamestnancov?
V poslednom príspevku sme si povedali o význame hodnotiacich pohovorov a dôležitosti prípravy. Hodnotiace pohovory môžu byť veľkým prínosom pre vašich zamestnancov a budúcnosť celej firmy, ak k nim pristúpite zodpovedne a nebudete ich brať len ako nevyhnutnú formalitu, ktorú musíte rýchlo odbiť.
Ak s prácou zamestnanca nie ste spokojný, povedzte mu to
Pre zamestnanca nie je nič horšie, ako keď sa rok šéf tvári, že je všetko v poriadku, nad pokazenými projektami len mávne rukou a zrazu mu oznámi, že má padáka. Ak ľudia vo vašom tíme nepodávajú taký výkon aký by mali, je potrebné to riešiť už počas hodnotiaceho obdobia. Hodnotiaci pohovor by mal byť o komplexnom pohľade na výkon a plnenie cieľov, kde viete zhodnotiť progres, prípadne nápravu zamestnanca. S „problémovými“ zamestnancami si môžete naplánovať častejšie stretnutia, na ktorých budete prehodnocovať ich výkon.
Ak s prácou zamestnanca spokojný ste, tiež mu to povedzte
Ešte stále si veľa „manažérov“ myslí, že pochváliť ľudí v tíme za dobrú prácu k ničomu dobrému nepovedie. Alebo sa im jednoducho chváliť nikoho nechce, nech si o sebe „veľa nemyslia“ a náhodou si nepýtajú zvýšenie platu. To je veľká chyba. Ako sme už písali v predchádzajúcich blogoch, pochvala a uznanie dokáže byť často väčšou motiváciou k ešte lepším výkonom ako napríklad zvýšenie platu. Poďakujte svojim zamestnancom za ich tvrdú prácu tak často ako sa to dá, nielen na hodnotiacom pohovore ale aj priebežne.
Pýtajte sa zamestnancov, aké sú ich kariérne ciele
Je pekné, ak máte predstavu, čo by každý z vašich zamestnancov mal vo firme robiť a kam by sa mohol posunúť. Ľudia ale nie sú stroje a často majú o svojej budúcnosti úplne iné predstavy ako vy. Je preto viac ako vhodné, aby ste sa ich na ne spýtali. Nikdy neviete, či vás zamestnanec neinšpiruje k vytvoreniu novej pracovnej pozície alebo nového projektu. Alebo zistíte, že s jeho budúcnosťou vo vašej firme vôbec nepočíta. Dôležité je, aby všetci vedeli, na čom sú a odtiaľ sa mohli odraziť ďalej.
Zadajte si ciele a priebežne ich kontrolujte
Hodnotiacim pohovorom sa „hodnotenie“ nekončí. Je veľmi veľa manažérov, ktorí sa na stretnutie síce pripravia, povedia si s podriadenými čo majú na srdci, vyplnia príslušné formuláre a tým to „hasne“. Určite si so zamestnancami stanovte presné ciele, na ktorých dosiahnutí by mali pracovať a kroky, ako sa k nim dopracovať. Dohodnite si systém, ako budete dodržiavanie týchto krokov kontrolovať. Môže to byť formou kratších stretnutí raz za mesiac alebo týždenných reportov, ktoré by ale nemali byť len ďalšou byrokratickou zbytočnosťou, ale účinným nástrojom, ako sa posúvať ďalej.
V nasledujúcom článku sa budeme venovať najčastejším chybám, ktorých sa dopúšťajú manažéri počas hodnotiacich pohovorov.
Zdroj: Eric Jackson, Ten Biggest Mistakes Bosses Make In Performance Reviews, Forbes.com
Zaujimavy clanok, ale realita v SK firmach je trosku ina.