Zlepšite vzťahy s ostatnými. Naučte sa počúvať!
Prečo je dôležité vedieť počúvať? V čom všetko je to pre nás prínosné? Naučiť sa počúvať môže od základov zmeniť vaše vzťahy s ľuďmi. Pre výrečného extroverta je veľkou výzvou neskákať druhému do reči, byť ticho a počúvať. Nebojte sa – dá sa to naučiť! Máme pre vás pár rád ako na to…
V prvom rade je potrebné si uvedomiť, že ak chcete efektívne počúvať, nestačí len byť ticho. Pri snahe o aktívne počúvanie naša myseľ často odbieha, máme sklený pohľad a v závere sa nám môže stať, že si vôbec nepamätáme, čo nám dotyčný povedal. Druhým extrémom je skákanie do reči. Nechajte druhú stranu hovoriť.
Aktívne počúvanie vyžaduje koncentráciu a skutočný záujem. Zbavte sa predsudkov, sugestívnosti a na chvíľu aj vlastného názoru, inak sa k vám správa nedostane.
Parafrázujte, sumarizujte, ak je priestor aj na otázky, pýtajte sa, buďte aktívny. To všetko sú mimoriadne účinné metódy tzv. reflektívneho počúvania, pri ktorom inými slovami prerozprávate, čo ste práve počuli. To dodá človeku, s ktorým sa rozprávate pocit, že ho naozaj počúvate a zamýšľate sa nad tým, čo hovorí. Vám zase lepšie pomôže pochopiť jeho problém.
Vyjadrite vašu spoluúčasť na konverzácii aj neverbálne. Počúvajte “celým telom”. Pozerajte sa človeku, ktorý sa s vami rozpráva, do očí. Snažte sa sedieť alebo stáť s neprekríženými rukami a nohami, telo majte natočené na osobu, s ktorou komunikujete a dodržujte vhodnú vzdialenosť. Ak súhlasíte s tým, čo hovorí, pritakávajte. Aj letmým kývnutím hlavy či prívetivým úsmevom osobu oproti vám ešte viac podporte a uvoľnite v komunikácii. Ak nesúhlasíte, počúvajte ďalej, neprerušujte ale počkajte, kým dokončí svoju myšlienku, až vtedy vyjadrite svoj názor
Rovnakým spôsobom môžete sledovať neverbálne správy hovoriaceho. Ak sa vám nepozerá do očí, ľahko odhalíte, že to, čo vám hovorí, nemyslí úprimne alebo sa za to, čo hovorí, hanbí. Snažte sa pochopiť nielen slová, ale aj emócie a pocity. Aj keď sa pri konfrontácii s emóciami druhej osoby necítite komfortne, nemali by ste sa jej vyhýbať. Mnohokrát nám o tom druhom viac povedia neverbálne prejavy, ako to, čo vychádza z úst.
Zapamätajte si, že ak chcete úplne pochopiť zmysel komunikovanej správy, musíte byť schopní chápať nielen obsah, ale aj emóciu, ktorú v sebe skrýva. Len aktívnym počúvaním máte šancu zachytiť všetky signály. Keď neustále rozprávate môžete prísť o to najpodstatnejšie.
Autor: Klaudia Demianová
Zdroj:
Jamie Walters, A Crash Course in Communication, Inc. Magazine
Jamie Walters, 10 Tips for Communicating Change, Inc. Magazine
vsetko plati dokonale. pre mna bolo skolenie..kde sa ucilo pocuvat klienta, tzv. osvietenim v obchode. v obchodnom styku. ludia ktori maju vela energie, maju neuveritene silnu vlnu v sebe vyjadrovat nazory a pocity, a toto im uplne vymaze schopnost odhadnut situaciu a vyuzit z nej to podstatne alebo maximum. iba pocuvanim mozeme ziskat prehlad a spravne dalej reagovat v rozhovore.
Milý/á Great, ďakujem za komentár, som rada, že ste sa stotožnili s článkom a ja s Vami taktiež úplne súhlasím. Je pravda, že mnohí sú vynikajúci rečníci, ale s aktívnym počúvaním majú problém. Cieľom článku bolo pripomenúť prečo je dôležité počúvať druhú stranu a obzvlášť ako Vy píšete v obchode je to priam nevyhnutné ako inak budeme vedieť našich klientovi našiť riešenie na mieru jeho potrebám, keď ho nebudeme sústredene počúvať. A samozrejme to platí aj vo všetkých životných situáciach, bez efektívneho počúvania a vnímania neverbálnych prejavov nezachytíme signál z druhej strany.
Teším sa,že máme aktívnych čitateľov a že sa naše príspevky páčia. :)
Ďakujem, budeme sa snažiť aby ste na Hľadači pokladov našli zaujímavé informácie i naďalej.
Námety na články taktiež radi privítame.
Prajem Vám pekný slnečný deň.