Poslali ste CV? Pripravte sa na úvodný telefonát
Asi to poznáte: poslali ste svoje „vyšperkované“ CV na vysnívanú pozíciu a úpenlivo čakali. No, ako plynul čas, pochopili ste, že nič z toho nebude. Nikto sa totiž neozval. Ďalší nie veľmi pozitívny scenár by sa dal prirovnať k vášnivej romanci s nešťastným koncom. Všetko išlo hladko, no, telefonát z HR oddelenia po pohovore vás úplne odrovnal. Zamysleli ste sa niekedy nad vaším samotným „výkonom“ na pohovore? Je vaše CV naozaj také skvelé a spĺňa všetky náležitosti? Zamysleli sme sa s vami a prinášame vám najčastejšie dôvody od skúsených HR špecialistov, ktorí vysvetľujú, prečo ste možno nedostali vašu vysnívanú prácu.
Často krát personalisti využívajú vo svojej praxi telefonický prescreening. O čo ide? Jednoducho o krátke preverenie verbálnych či jazykových schopností kandidáta po telefóne pred samotným stretnutím. Tiež sa touto metódou preveruje motivácia uchádzača. Práve tu sa mnoho kandidátov oberá o šancu stretnúť sa s personalistom osobne.
Príčin môže byť mnoho. Stáva sa, že uchádzač odmietne rozprávať v cudzom jazyku, napriek tomu, že v životopise uvádza aktívnu úroveň ovládania daného jazyka. Z praxe poznáme aj niektoré až priam kuriózne prípady: kandidát sa počas telefonického rozhovoru s personalistom rozprával paralelne s kolegom v práci či si práve objednával v kaviarni kávu! Častou chybou býva aj slabá koncentrácia počas hovoru.
Nikdy nezanedbávajte práve túto súčasť výberového procesu. Vyhraďte si na ňu čas a hlavne pokojné, nerušené miesto. Tiež nie je dobrým nápadom volať z miesta vášho pracoviska, ak ho chcete zmeniť. Ak vám nevyhovuje čas, dohodnite sa na inom termíne. A hlavne buďte pripravený na jazykové či motivačné preverenie vašej žiadosti. Nezabúdajte, že úspešné absolvovanie prescreeningu vás posunie ďalej.
10 praktických rád pre úspešný telefonický pohovor:
- Vhodné načasovanie rozhovoru.
- Kto je budúcim zamestnávateľom? Personálne agentúry hľadajú kandidátov pre klientov a nie do svojho vlastného tímu. Prispôsobte tomu aj svoju odpoveď na otázku „Prečo ste sa rozhodli reagovať na túto pozíciu?“
- Aká je náplň práce? Argument, že ste reagovali na viacero pozícií a presne neviete, ktorá z nich to je, nesvedčí o vašej motivácii.
- Buďte úprimný a otvorený. Ak si nie ste istý/á nejakou informáciou (napr. mesiac nástupu do posledného zamestnania), priznajte to. Váš životopis má totiž personalista pred sebou a môže si informácie hneď overiť.
- Aktívne počúvajte.
- Rozprávajte pomaly a zreteľne.
- Pýtajte sa. Ak nerozumiete otázke, požiadajte o jej vysvetlenie.
- Vyhýbajte sa jednoslovným odpovediam „áno“ a „nie“. Chceme sa o Vás dozvedieť viac.
- Buďte optimistický a pozitívny. Ak sa Vás opýtame na príčinu odchodu z predchádzajúceho zamestnania, pokúste sa prezentovať pozitívne dôvody. Nekritizujte svojho zamestnávateľa, prípadne kolegov.
- Usmievajte sa. Aj napriek tomu, že absolvujete telefonický pohovor a môže sa Vám to zdať na prvý pohľad zbytočné, vo vhodnej chvíli sa usmejte.
Autor: Barbara Kotlárová
Spolupracovník: Lucia Hlubeňová
Len keby aj personalista vzdy dodrziaval svoje rady. Absolvovala som niekolko telefonickych „predrozhovorov“ a z vlastnej skusenosti pisem, ze najmenej polovica konzultantov odrapka neuveritelnym tempom z akej agentury volaju, ako sa volaju oni ani nehovoriac. Myslim, ze kto preveruje verbalne a jazykove znalosti uchadzaca mal by dodrziavat to co vyzaduje – ocakava.
Dobrý deň, ďakujem za komentár. Máte pravdu, telefonický rozhovor nie je len testom kandidáta ale aj konzultanta/personalistu – rovnako ako osobný pohovor. Budeme radi, ak sa s nami podelíte o svoje ďalšie skúsenosti, či už formou komentára alebo e-mailu na blog@hladacipokladov.sk. Radi v budúcnosti pripravíme článok pre personalistov na tému, ako profesionálne viesť telefonický rozhovor. A praktické skúsenosti kandidátov sú vždy najlepším zdrojom informácií :)
Želám Vám príjemný zvyšok dňa.