Píšte životopis ako „reklamu“ na vás
Životopis. Jednoduchá záležitosť, pomyslíte si. Spíšete kde ste študovali a pracovali, čo vás baví a tiež, že hovoríte perfektnou slovenčinou, rozumiete po česky a začínate s angličtinou. Áno, je to jednoduché. Len je tiež dosť možné, že na takéto „CV-čko“ vám nikto neodpovie.
V prvom rade pamätajte na to, že zaslanie životopisu do firmy, kde sa uchádzate o miesto, je „prvým“ kolom výberového konania. Ak svoje CV už dva roky v rovnakom znení posielate na rôzne pozície a ani ste si medzitým nestačili všimnúť, že fotka na ňom je vystrihnutá z nejakej párty a z úst vám trčí slamka, nemusíte sa čudovať, že si prácu ešte stále hľadáte.
Životopis je vaša reklama, najúčinnejší nástroj ako okamžite zaujať alebo sa hneď na začiatku pripraviť o životnú šancu. Venujte mu preto pozornosť a čas, ktorý si zaslúži. Ponúkame vám niekoľko rád ako svoje šance na prvý dobrý dojem u zamestnávateľa zvýšite.
Je pravda, že životopisom by ste sa mali čo najlepšie „predať“, nezabúdajte však na zlaté pravidlo: uvádzajte v ňom len pravdivé informácie. Postgraduál na Harvarde, ovládanie piatich cudzích jazykov na aktívnej úrovni a expertná znalosť MS Excel vám s vysokou pravdepodobnosťou zaistia pozvanie na pohovor. No keď sa tam dostavíte a recruiter zistí, že po anglicky sa viete akurát tak spýtať na cestu a v programe Excel dokážete maximálne formátovať tabuľku a využívať funkciu súčet, je to len mrhanie vášho a aj jeho času. Samozrejme, toto je extrém, ktorý by si málokto z nás dovolil. Niekedy však aj menšie „prikrášlenia“ napr. vašich jazykových znalostí (ktoré sú už pri telefonickom rozhovore veľmi ľahko odhaliteľné) môže ohroziť prijatie do zamestnania.
Aká je teda tá zlatá stredná cesta pri písaní životopisu?
- Uveďte čo najviac (pravdivých!) skúseností a zručností relevantných k obsadzovanej pozícii.
- Buďte konkrétni a popíšte, aké aktivity ste na jednotlivých pozíciách vykonávali.
- Pochváľte sa svojimi úspechmi, ktoré ste dosiahli (napríklad zvýšenie obratu, akvizícia nových zákazníkov/klientov).
- Nezabudnite na ocenenia alebo štipendiá, ktoré ste získali alebo relevantné konferencie, ktoré ste navštívili.
- Informácie v životopise obmieňajte podľa toho na akú pozíciu sa hlásite. Ak sa napr. hlásite na obchodnú pozíciu, rozpíšte čo najpodrobnejšie ako ste na jednotlivých pozíciach prichádzali do styku s obchodom.
- Ak nemáte pre dané miesto dostatočné vzdelanie, zdôraznite vaše skúsenosti.
- Ak si pozícia vyžaduje znalosť cudzieho jazyka, priložte CV aj v tomto jazyku.
- Pokiaľ nie ste príslušníkom inej národnosti, neuvádzajte slovenčinu, príp. češtinu ako jeden z jazykov, ktoré ovládate.
Základné pravidlá obsahovej stránky by sme teda mali zvládnuté. O forme dokonalého životopisu si povieme v ďalšom blogu.
Autor: Barbara Kotlárová
Pracovne uspechy uvadzat v texte k jednotlivym poziciam, ako samostatnu cadt zivotopisu, alebo v samostatnej prilohe List of Achievement?
Prikláňam sa k tej prvej alternatíve – uviesť ich priamo k pozíciám, na ktorých ste úspechy dosiahli. Odporúčam nasledujúcu štruktúru:
– faktické údaje ako názov firmy a pozície
– odrážky so stručným popisom práce
– na záver vybrané úspechy (tu by som sa určite držala hesla menej je viac, jednoducho vyberte naozaj len tie naj.).
Samostatnú prílohu by som odporúčala len v prípade pozícií ako projektový manažér – kde je zásadné uviesť aj detailnejšie informácie o jednotlivých projektoch.