Idem dať v práci výpoveď. Na čo sa mám pripraviť?
Takmer pred štyrmi rokmi som si „bookla” zasadačku a poprosila Braňa a Martinu, či by mali pre mňa pár minút. Vymenili si pohľady a ja nepochybujem, že hneď vedeli, čo ich čaká. Oznámila som im, že chcem skončiť. Nemala som nič premyslené, hovorila som zo srdca a netušila som, čo bude nasledovať. Zvládla som to celé nejak intuitívne. Časom som zistila, že pár vecí som mohla urobiť ináč. Lepšie a viac profi.
Nemám zaručený spôsob, ako zamestnávateľovi odkomunikovať výpoveď. Pár tipov, ktoré by mohli fungovať, však poradiť viem. Na úvod navrhujem pamätať na dve veci.
- Buďte pevne rozhodnutý, že výpoveď je pre vás to správne riešenie a zároveň majte jasno v tom, prečo ju chcete podať.
- Pamätajte na nesmrteľnú frázu o pálení mostov.
V zásade je jedno, či aktuálneho zamestnávateľa opúšťate s láskou v srdci alebo práve naopak. Hoci podávať výpoveď je v tom prvom prípade neporovnateľne ľahšie. No pokiaľ spadáte do druhej skupiny a počas dňa snívate o tom, ako konečne svojmu šéfovi „naložíte”, že je neschopný a firma vás frustruje, tak to radšej nerobte.
- Zachovajte si profesionalitu. Vyliať na stôl všetky svoje emócie nie je ťažké. Majstrovstvo je ovládnuť situáciu a pracovať s faktami.
- Slovensko je malá krajina a informácie sa šíria rýchlosťou svetla. Referencie na vás sa dostanú k budúcemu zamestnávateľovi ešte skôr, ako vy.
- Nepáľte za sebou mosty. Nikdy neviete, kedy a za akých okolností sa ešte stretnete.
Eliminujte element prekvapenia
Ja som bývalých nadriadených svojou výpoveďou šokovala. Skúste tým svojim vopred poslať mail, že sa s nimi chcete porozprávať o vašej budúcnosti vo firme. Tých pár hodín navyše im pomôže spracovať predstavu, že o vás prídu (a samozrejme aj prísť s nápadom, ako vás „ukecať“).
Buďte konštruktívny
Ak váš šéf nevie spracovať spätnú väzbu, vyvarujte sa prílišnej otvorenosti a poukazovaním len na negatíva, kvôli ktorým odchádzate. Sebe už kritikou nepomôžete a jeho podráždite. Naopak, ak máte nadriadeného, ktorý spätnú väzbu vníma ako priestor pre zlepšenia, povedzte, čo sa Vám nepáčilo. Argumentujte však faktami.
Ponúknite pomoc so zaškolením vášho náhradníka
Ak sa s náhradníkom už nestretnete, zvážte vytvorenie „manuálu“ vašej agendy. Toto je vec, ktorú musí oceniť každý šéf a člen tímu a aj vďaka tomu na vás budú spomínať v dobrom. Ja verím, že karma je zdarma, a táto investícia sa vám raz vráti.
Vyjadrite vďačnosť
Aj keby bola pre vás súčasná práca nočnou morou, niečo vám snáď predsa len dala. Či už po stránke profesionálnych skúseností alebo osobnostných zručností.
Majte zároveň pripravené aj reakcie na rôzne scenáre:
- Odpovede na otázky, ktoré sa využívajú aj na exit interview. Inšpiráciu môžete hľadať aj tu: http://www.humanresourcesonline.net/12-essential-exit-interview-questions/
- Reakciu, ak vám navrhnú okamžité ukončenie a opustenie priestorov.
- Prípadne naopak, ak vás požiadajú zotrvať dlhšie na dotiahnutie projektu alebo zaškolenie náhrady.
- Čo spravíte, ak dostanete proti ponuku, ktorá sa neodmieta?
Aj tu platí: dajte si pozor, komu čo hovoríte. Nie je profesionálne, ak sa o chystanej výpovedi dozvie váš nadriadený od vášho bývalého kolegu, ktorému ste sa včera zverili na ulici. Diskrétnosť sa najlepše zachová, ak ju neživia „šťavnaté“ informácie, ktoré by mohla vypustiť do sveta.