Dobrý motivačný list vám môže zaistiť pozvanie na pracovný pohovor
Ak ste si prečítali naše predchádzajúce blogy, pravdepodobne je z vás už špecialista na písanie životopisov. K väčšine životopisov sa však prikladá motivačný list, ktorý má často rovnakú váhu ako vaše CV. Na čo vlastne motivačný list slúži a ako ho napísať tak, aby zaujal?
Motivačný list je odvodený od slova motivácia. Vašou hlavnou úlohou pri písaní motivačného listu je vysvetliť, prečo by ste chceli v danej firme a na danej pozícii pracovať. Hneď na začiatku by sme však radi podotkli, že „som nezamestnaný a nemám z čoho žiť“ alebo „počul som, že vo vašej firme majú zamestnanci dobré benefity“ nie je práve tá správna forma motivácie, ktorú by ste svojmu potenciálnemu zamestnávateľovi mali komunikovať…
V motivačnom liste je vašou hlavnou úlohou presvedčiť budúceho zamestnávateľa, že práve vy ste tým zamestnancom, ktorého na danú pozíciu hľadajú. Preto vysvetlite nielen prečo by ste chceli vo firme pracovať, ale hlavne akú pridanú hodnotu by ste do firmy vedeli priniesť.
Ak chcete zvýšiť svoje šance na úspech pri hľadaní nového zamestnania, odporúčame Vám aby ste neposielali do každej firmy rovnaké znenie motivačného listu. Môže sa vám to zdať zbytočné plytvanie vášho času… Na druhej strane práve dobre napísaný motivačný list často rozhodne o tom, či si daného kandidáta pozveme na pohovor. V prípade, ak reaguje na jednu pozíciu niekoľko desiatok kandidátov, ktorí majú veľmi podobnú kvalifikáciu, aj drobnosti môžu rozhodnúť práve o vašom úspechu. Pri absolventoch je práve motivačný list rozhodujúci, keďže svoje chýbajúce pracovné skúsenosti by mali nahradiť motiváciou.
Predtým, ako začnete motivačný list písať, zamyslite sa nad tým, komu je motivačný list adresovaný. Ak ho posielate do personálnej agentúry je zbytočné písať, že vás „pracovná ponuka zaujala, pretože XY je veľkou medzinárodnou spoločnosťou so stabilným postavením na trhu“. Len zriedka je v inzerátoch personálnych agentúr zverejnený priamo aj názov klienta, takže sa vám ľahko môže stať, že v podstate reagujete na pozíciu do slovenskej spoločnosti, kde pracuje celkovo 10 ľudí. Pri adresovaní motivačného listu do personálnej agentúry sa preto zamerajte na samotnú pozíciu a dôvody, prečo by ste chceli na takejto pozícii pracovať.
V prípade, ak posielate motivačný list priamo potenciálnemu zamestnávateľovi, pokúste sa zistiť čo najviac informácií o danej spoločnosti. Zopár fundovanými poznámkami si okamžite získate recruiterovu pozornosť. Myslite na to, že daný recruiter vás osobne nepozná. Jediné informácie, ktoré o vás v danej chvíli vie, sú práve tie, ktoré mu poskytnete prostredníctvom životopisu a motivačného listu vy sami.
Formálnej stránke motivačného listu sa budeme venovať v nasledujúcom blogu, ktorý bude zverejnený vo štvrtok 6.12.2012.