Dajte si pozor ako podávate ruku
Váš životopis vyzerá ako z učebnice, vaše vzdelanie a kvalifikácia presne zapadajú do profilu hľadaného kandidáta a na pohovore s ľahkosťou odpovedáte na všetky položené otázky. Odchádzate s pocitom, že nové miesto máte vo vrecku. Ešte neviete, že o super džob vás môže pripraviť aj mdlé podanie ruky alebo nedostatok očného kontaktu.
Možno si poviete, že si predsa nikto nebude všímať, či máte prekrížené nohy, gestikulujete „po taliansky“ alebo sa hráte s vlasmi. Ste však na omyle – neverbálna komunikácia o vás na pohovore často povie oveľa viac ako naučené frázy.
Z reči vášho tela si o vás vedome či podvedome robíme určitý úsudok – či ste úprimný, priateľský alebo je väčšina vecí, ktoré na pohovore prezentujete, len malým divadielkom?Vaše gestá, postoj, mimika sú niekedy viac ako slová. Preto by ste im mali venovať rovnako veľa pozornosti.
Najčastejšie chyby v neverbálnej komunikácii, ktoré robia kandidáti na pohovoroch:
Zlé držanie tela
Ak na pohovor čakáte schúlený v kresle a tvárite sa, akoby na vás mala každú chvíľu zaútočiť divá šelma, nepôsobíte práve najsebavedomejšie. Každý z nás pociťuje pred pohovorom stres, ale nemalo by to byť na vás hneď vidno. Zhlboka sa nadýchnite, vystrite sa a zdvihnite hlavu. Okrem toho, že budete navonok pôsobiť sebavedomo, váš mozog tiež dostáva signál, že ste pripravený čeliť situácii a celý rozhovor zvládnete oveľa lepšie.
Zlé podanie ruky
O správnom podaní rúk sa už popísali stovky strán, preto je záhadou, že niektorí ľudia ešte stále nachádzajú záľubu v podávaní ruky typu „mŕtva ryba“. Podanie ruky je prvý a väčšinou jediný fyzický kontakt s recruiterom, preto by sme ho mali previesť čo najnormálnejšie. Nie je na tom nič ťažké – stisk by mal byť pevný, ale nie tak, aby ste druhej osobe polámali hánky. Okrem toho príliš pevným stiskom, prípadne dotykom ramena druhou rukou dávate najavo svoju dominanciu, čo tiež nie je vhodné. Vyčkajte kým vám ruku podá recruiter.
Aké sú ďalšie časté chyby kandidátov v neverbálnej komunikácii sa dozviete v ďalšom blogu.
Zdroj: Jacquelyn Smith, The 7 Worst Body Language Mistakes Job Seekers, BusinessInsider.com