Čudný pohovor a čudné otázky? Poradíme, ako aj tak uspieť
Počas výberového procesu sa bežne okrem HR stretávate aj s „hiring managerom“. Jeho úlohou je overiť odborné znalosti uchádzača, prípadne „fit“ do daného tímu. Či už je to manažér z IT, marketingu, alebo výrobný riaditeľ, väčšinou sa vedením pohovorov neživí a môže mať aj veľmi svojské metódy. Často sú to ľudia, ktorí sa nezdržujú formalitami alebo diplomaciou, ale idú bez okolkov priamo k veci. To, že sa niekto nepýta správne, ale ešte neznamená, že nedokáže oceniť správnu odpoveď. Takáto situácia by vás preto nemala obrať o možnosť získať vysnívanú prácu. Ako byť víťazom takéhoto interview?
1. Nenechajte sa zaskočiť
Pri našej práci sa stretávame s rôznymi typmi manažérov a aj štýlmi, ako vedú pracovné pohovory. Jeden z nich napríklad každé interview s uchádzačom o prácu začínal otázkou, či má radšej vajíčka namäkko, natvrdo alebo omeletu. Prekvapivá otázka? Či už považujete takéto otázky za geniálny spôsob ako odhaliť vaše schopnosti alebo úplné šialenstvo, nenechajte sa vyviesť z miery. Pokiaľ sa nadýchnete, usmejete a s pokojom odpoviete, máte vyhrané. Zanecháte tak dojem človeka, ktorý sa nenechá zaskočiť a vie sa adaptovať na situáciu.
2. Zachovajte prístup „Cestu si nájdem alebo vytvorím sám“
Človek, ktorý pracovný pohovor vedie, sa môže aj napriek vašim rokom praxe spýtať na známky v škole. Alebo sa drží pripraveného scenára všeobecných otázok ako „Ste orientovaný na výsledky?“, prípadne „evergrín“ všetkých pohovorov „Kde sa vidíte o 5 rokov?“. Ani v takom prípade nemusíte zo stretnutia odísť bez toho, aby ste sa prezentovali ako kvalitný kandidát na danú pozíciu. Prepojte vaše školské výkony alebo predmety s nedávno dosiahnutými cieľmi. Nenechajte sa odradiť a nečakajte na doplňujúce otázky. Opíšte situáciu, kedy ste dosiahli náročný cieľ, zdieľajte detaily o vašom postupe a jeho pozitívnych dopadoch. Rovnaký prístup zvoľte aj v prípade, keď pohovorujúci spraví z vášho rozhovoru monológ a žiadna otázka 20 minút nepríde. Spomenul pri predstavovaní seba alebo spoločnosti informáciu, ktorá súvisí s vašim úspechom? Chopte sa toho! Nadviažte na prezentované fakty a prepojte ich s vašou skúsenosťou: „Spoločnosť dosiahla v kríze ročný rast 20 percent ? To znie skutočne náročne, čelil som podobnej situácii…“.
3. Pýtajte sa. A pýtajte sa znova
Napriek vašej úpornej snahe sa môže stať, že sú otázky príliš všeobecné alebo sa rozhovor viac sústredí na vašu spoločnú vášeň pre tenis, než na pozíciu, ktorú by ste mali zastávať. Ak sa druhá strana nezameriava na to podstatné, urobte to vy a začnite sa pýtať – „Môžete mi povedať viac o skúsenostiach, ktoré u kandidáta hľadáte? Aké sú najdôležitejšie schopnosti pre túto rolu?“ Myslite vždy aj o krok ďalej a odpoveď pohovorujúceho prepojte s tým, čo máte za sebou.
4. Nezabudnite na zhrnutie
Ak je váš dojem z kladených otázok neurčitý alebo sa vám napriek bodom vyššie nepodarilo dostať k jadru veci, využite záver stretnutia. Spojte všetko, čo ste sa o pozícii dozvedeli a zosumarizujte pár vetami, prečo ste práve vy kvalifikovaným kandidátom pre obsadzovanú pozíciu.
Vo všetkom, čo bolo spomenuté vyššie, vám pomôže dôsledná príprava. Prejdite si najčastejšie otázky na pohovore, naštudujte si, ako vyzerá behaviorálne interview a nezabudnite si pripraviť svoju „sales story“, z ktorej môžete ťažiť v každej z popísaných situácií. Nie je možné pripraviť sa na 100 percent na všetky situácie a zle vedený pohovor vás môže vyviesť z miery. Verím však, že vám tieto rady pomôžu zachovať pokojnú hlavu a vziať situáciu do svojich rúk.
Zdroje: Jeff Haden, How to Overcome a Terrible Interviewer (or Interview Process), Linkedin.com
Lily Zhang, Here’s how to deal with a truly terrible interviewer and still get the job, BusinessInsider.com