Chcete presvedčiť? Buďte konkrétny, objektívny ale predovšetkým sa usmievajte!
V predchádzajúcom článku Radi rozprávate, znamená to, že ste dobrý v komunikácii? sme sa dozvedeli, že človek s dobrými komunikačnými schopnosťami by mal vynikať nielen vo verbálnom, ale aj v neverbálnom a písomnom prejave. Hlavne by mal vedieť počúvať, čo mu hovorí ten druhý a nielen rozprávať dokola to svoje.
Ak chcete, aby ľudia počúvali čo hovoríte a „nevypli sa“ po dvoch vetách, rozprávajte pútavo a hrajte sa s intonáciou hlasu. Dbajte na to, aby to čo vyjde z vašich úst malo hlavu a pätu. Vyhýbajte sa neurčitým „omáčkovitým“ frázam typu „nie je vylúčené, že v niektorých prípadoch sa to môže stať… “, „niekedy niekto možno…“ a pod. To nikoho nezaujíma. Nebojte sa predať svoj názor, predávate tak svoju osobnosť. Ľudia totiž pri vágnych informáciách okamžite stratia záujem o akokoľvek dôležitý obsah, ktorý môže nasledovať potom.
Na druhej strane však treba narábať veľmi opatrne s vetami s kritickým, posudzovacím alebo dokonca obviňujúcim podtónom. Tie totiž môžu v osobe, s ktorou sa rozprávate vyvolať obranný postoj, ktorý zabráni riešeniu situácie. Najväčší účinok majú výstižné, relevantné, nezaujaté a krátke vety. Dajte druhej strane priestor na zamyslenie sa a upokojenie mysle. Nezabúdajte, že to čo vysielate aj prijímate.
Kontrolujte si aj vaše gestá, výraz tváre a postoj. Až 55% obsahu, ktorý sa nám niekto snaží sprostredkovať vnímame cez neverbálnu komunikáciu. Ak stojíte so skríženými rukami, dávate najavo odmietavý postoj, ak s rukami vo vreckách, ľahostajnosť. Stojte vzpriamene s nohami a telom smerujúcim ku komunikačnému partnerovi. Neverbálna komunikácia je celá veda, zlaté pravidlo však znie – usmievajte sa nech sa deje čokoľvek. Úsmevom získate priateľa a odzbrojíte nepriateľa!
Počúvanie je kategória sama o sebe. Triky dobrých poslucháčov si vysvetlíme v ďalšom blogu.
Autor: Klaudia Demianová
Zdroj:
Jamie Walters, A Crash Course in Communication, Inc. Magazine
Jamie Walters, 10 Tips for Communicating Change, Inc. Magazine