Ako zistíte, ktorá práca je pre vás tá pravá? 3. časť: stanovte si ciele!
Po krátkej veľkonočnej prestávke sa dnes vraciame s novým blogom. V predchádzajúcich častiach nášho seriálu, ktorý je určený najmä absolventom, sme sa venovali faktorom dôležitým pri výbere kariéry a vnútornej motivácii. Dnes sa zameriame na ďalší krok, ktorý je dôležitý v procese hľadania „tej pravej“ práce, ktorým je stanovovanie cieľov.
Ak už viete, čo je pre vás to pravé, pokúste sa jasne identifikovať, čo k danej kariére potrebujete a buďte v tomto smere aktívni. Málokto sa dostane k „vysnívanej práci“ hneď na začiatku kariéry. Namiesto toho sa zamyslite nad tým, čo by malo byť tým prvým krokom k dosiahnutiu svojich kariérnych cieľov. Môže to byť špecifické vzdelanie alebo kurz, lepšia úroveň znalosti cudzieho jazyka, pracovná skúsenosť, ale aj vaša osobná značka.
Neviete si poradiť s tým, kde začať? Inšpirujte sa osudom tých, ktorí sa na rovnakú cestu už vydali. Každý predsa niekde začínal. Čítajte noviny a ekonomické časopisy ako Profit alebo Trend, kde sa dozviete viac o príbehoch úspešných ľudí. Výborným zdrojom informácií je aj profesionálna sociálna sieť LinkedIn. Práve tu nájdete informácie o kariérnej ceste mnohých zaujímavých ľudí. O LinkedIn-e a dôvodoch, prečo tam mať svoj profil sme písali v jednom z predchádzajúcich blogov (Prečo je dôležité mať profil na LinkedIn?).
Keď už máte prvý prieskum za sebou, nasledujúcim krokom bude stanovenie cieľov. Rozdeľte si ich na dve hlavné kategórie:
- Dlhodobé ciele – v horizonte 5 rokov.
- Krátkodobé/čiastkové ciele – ktorých splnenie je predpokladom k tomu, aby ste dosiahli svoj dlhodobý cieľ.
V dlhodobom horizonte sa napríklad chcete stať marketingovým manažérom. Najprv sa s pomocou internetu oboznámte s danou pozíciou, náplňou práce a štandardnými požiadavkami. Následne identifikujte príležitosti pre „juniorov“, ktoré by vás mohli k „dream jobu“ priviesť. Vhodnou voľbou sú pozície ako asistent marketingového oddelenia alebo manažéra, junior špecialista marketingu, web content editor, špecialista pre sociálne médiá alebo grafik. Keďže je o takéto pozície veľký záujem, výhodu budú mať nepochybne tí, ktorí už počas štúdia na vysokej škole pracovali na podobnej pozícii na „part-time“. Existujú však aj ďalšie spôsoby, ako zaujať.
Ukážte hneď od začiatku, že ste ten správny kandidát pre ich tím. Píšte svoj blog, tweetujte, sledujte trendy, prelúskajte sociálne médiá od A po Z, buďte aktívni na Facebook-u spoločnosti, v ktorej by ste chceli pracovať. Nezabudnite ani na neštandardný životopis, ktorý prekvapí. Postupne si tak vytvoríte vlastnú značku. To platí nielen pre marketing, ale aj pre iné oblasti. Vystúpiť z davu a odlíšiť sa je v dnešnej dobe kľúčové a je len na vás, ako to urobíte.
Pri svojej práci sa často stretávame s tým, že mnoho absolventov hneď po promócii prijme prvú pracovnú ponuku, aby začali čo najskôr skutočne zarábať. Po krátkom čase však zistia, že to nie je to „pravé orechové“. Preto sa nebojte po skončení školy hľadať „tú pravú“ prácu aj za cenu toho, že to bude trvať dlhšie. O tejto téme sme detailnejšie písali aj v jednom z našich blogov (Najdôležitejšia práca v kariére? Tá prvá!)
Myslite na to, aby vám práca pomáhala približovať sa k stanovenému cieľu a nie naopak. Nikdy nie je neskoro vziať veci do vlastných rúk a zmeniť smer. Buďte vnímaví, čítajte, analyzujte, networkujte, poraďte sa s odborníkmi a najmä nezostávajte dlhodobo v zamestnaní, ktoré vám nesedí.
Každý človek má na niečo talent, osobnostné kvality a motiváciu, len to musí v sebe objaviť. Preto buďte aktívni, vytrvalí a nevzdávajte sa!
Zdroje:
Ruby Ernica, Tips for Making the Right Career Choice, Knoji Consumer Knowledge
Amanda C. Kooser, Work Motivation Factors, Chron