Ako osloviť šikovných ľudí do malých firiem a startupov
O startupoch sa dnes dočítate takmer všade. Aj oni však čelia rovnakým problémom ako každá iná začínajúca firma: potrebujú do svojho tímu nájsť šikovných a skúsených ľudí. Ako však konkurovať silným zamestnávateľským značkám? Ak k začínajúcim firmám patrí aj tá vaša, rada sa s vami podelím o pár tipov.
Zaujmite entuziazmom
Keďže len začínate, je jasné, že uchádzača nebudete vedieť zaujať vysokým platom, či štedrými benefitmi, ktoré ponúkajú veľké korporácie. Čím však zaujať určite môžete, je vaše nadšenie, priateľská firemná kultúra či firemné hodnoty, ktoré zdieľate.
Nesľubujte, čo nemôžete splniť
Ak sa v inzeráte alebo na pohovore budete prezentovať ako „slovenský Google“ a kandidát až v praxi príde na to, že má vlastne robiť všetko od varenia kávy po jednanie s investormi, nemusí to dopadnúť dobre. Preto si zadefinujte, koho vlastne hľadáte a aká bude jeho úloha v tíme ešte predtým, ako s hľadaním začnete.
Učte sa od konkurencie
Pozorovať postupy vašej úspešnej konkurencie nikdy nezaškodí. Určite vám neradím, aby ste napríklad od slova do slova kopírovali ich popisy pozícií. Pozrite si však, aké zručnosti hľadajú u kandidátov oni a možno zistíte, že vám v inzeráte niečo dôležité chýba.
Otvorte dvere do svojej „kuchyne“
Ak sa vám na pohovore kandidát páči, porozprávajte mu čo najviac informácií o vašom produkte, službe, o tom, prečo ste začali podnikať a čo vás na tom baví. Ako súčasť výberového procesu im môžete dať vyriešiť reálny problém, ktorému čelíte a následne si vzájomne porovnáte svoj prístup. Vašou otvorenosťou a zároveň dôverou ich môžete osloviť natoľko, že sa rozhodnú pre váš projekt.
Ukážte, že dávate priestor na sebarealizáciu
Jedným z hlavných motivačných faktorov môže byť pre mnohých to, že dostanú priestor na realizáciu svojich nápadov, prípadne ovplyvňovanie strategických rozhodnutí o smerovaní firmy. Uvidíte, že najmä ľudia so skúsenosťami z korporácií, ktorí už môžu byť frustrovaní z „procesov pre procesy“ alebo ktorí šéfa firmy stretli tak maximálne vo výťahu, práve takéto otvorené prostredie privítajú.
Buďte rýchli
Ak je to možné, výberový proces zbytočne nepredlžujte. Oproti veľkým korporáciám máte totiž obrovskú výhodu, že vy nemusíte čakať na odsúhlasenie pracovnej ponuky top manažmentom v zahraničí, čo trvá dni a niekedy aj týždne. Stále totiž platí, že ten, kto kandidátovi komunikuje pracovnú ponuku prvý, má oproti ostatným miernu výhodu – aj napriek tomu, že nemusí poskytnúť tie najlepšie podmienky.
A na záver najpálčivejšia otázka: plat. Neznepokojujte sa tým, že neviete konkurovať platovými podmienkami väčším firmám. Iste, plat je tiež dôležitý pri rozhodovaní, ale ľudia, ktorí budú pre vás skutočne zaujímaví, nebudú primárne motivovaní len peniazmi, ale budú sa hlavne vedieť nadchnúť pre váš projekt.
The Spot @ Ako nájsť nového člena tímu
Odporúčam vám aj video z prednášky Mareka Gerčáka a Martiny Pfundtnerovej, ktorí sa tejto téme venovali v bratislavskej kolíske startupov – The Spot. Dozviete sa, aká je súčasná situácia na slovenskom pracovnom trhu i to, ako viesť pohovor.
Zdroje: Monique Craig, Top Hiring Tips for Startups and Small Businesses, TheUndercoverRecruiter.com
Vyborny clanok a namet. Prajem si, aby to tak fungovalo. Vsetkym Startupistom prajem uprimne vela odvahy, vytrvalosti a nakoniec i uspech.
Ďakujem za feedback. Verím, že aj ďalšie témy, ktoré pre blog aktuálne pripravujeme spolu s ďalšími autormi, budú rovnako zaujímavé. Ak máte prípadne tip na tému, ktorú by sme mohli spracovať, budeme radi, ak nám dáte vedieť (či už sem do komentára alebo na blog@hladacipokladov.sk).
Čo ale ak som človek, ktorý má nápady, no prakticky na všetko si potrebuje niekoho nájsť (programovanie, dizajn, právne záležitosti a podobne)? Vystupuje tu typická otázka a strach z toho, že mi môj nápad veľmi rýchlo preberú, keďže na rozdiel odo mňa, oni môžu v ňom napredovať aj sami, no ja nie? Ako v takomto prípade postupovať?
Dobrý deň Boris, chápem, že z toho máte obavy. Z mojich skúsenosti sa však developeri, dizajnéri a podobní špecialisti chcú jednoducho venovať tomu, v čom sú oni najlepší – a to programovaniu a dizajnovaniu :) Často nemajú záujem a ani ambíciu riešiť tie veci okolo ako financie, stratégiu, obchod alebo celkové organizačné zabezpečenie, ktoré sú pre nich stratou času (samozrejme, ako vo všetkom, sú aj výnimky…).
Preto je toto otázka aj na niekoho s právnym vzdelaním, keďže sú startupy, ktoré majú toto vyslovene ošetrené formálne dohodou/zmluvou.