Ako naštartovať tím (načo sú vlastne dobré tie teambuildingy)?
Leto máme za sebou, zamestnanci sú späť z dovoleniek, oddýchnutí, s nabitými baterkami. Ako túto novú energiu čo najlepšie využiť v prospech vášho biznisu? Naštartujte vzájomnú spoluprácu na teambuildingu. Ako by mal však teambuilding vyzerať, aby nebol len stratou času a peňazí?
Mnohí považujú teambuilding za príležitosť zabaviť sa mimo svojho domova, „zresetovať sa“ a oddýchnuť si (napríklad od svojich rodinných príslušníkov alebo polovičiek). Z pohľadu biznisu by mal však splniť špecifické ciele. Ak chcete, aby bol efektívny, mali by ste:
- Oboznámiť zamestnancov, aké sú ciele teambuildingu a aké sú paralely medzi aktivitami, ktoré budete vykonávať a situáciami, ktorým ľudia čelia v každodennom pracovnom živote.
- Zaradiť cvičenia, ktoré účastníkom teambuildingu pomôžu popasovať sa so špecifickými situáciami vo vašom biznise.
- Po skončení teambuildingu opýtať sa ľudí na spätnú väzbu a zároveň dať im možnosť vyjadriť sa k tomu, čo sa naučili a ako získané zručnosti budú môcť uplatniť po návrate do práce.
Teambuilding však určite nie je lacnou záležitosťou. Ak potrebujete presvedčiť kompetentných o jeho dôležitosti, môžete použiť niektoré z týchto argumentov:
- Komunikácia – aktivity, ktoré vytvárajú priestor pre diskusiu, zlepšujú komunikáciu medzi zamestnancami a manažmentom. Práve to môže zlepšiť vzťahy medzi kolegami a následne zvýšiť produktivitu.
- Motivácia – čím viac sa ľudia poznajú, tým komfortnejšie vyjadrujú svoje názory a nápady. Teambuilding je ideálnou príležitosťou pre zvýšenie sebavedomia členov vášho tímu a zvýšenie motivácie pre dosahovanie náročných cieľov.
- Kreativita – ak je človek v inom prostredí, musí čeliť novým situáciám a to ho núti rozmýšľať mimo svojho zaužívaného myšlienkového vzorca. Teambuildingové cvičenia podnecujú kreativitu a príliv nových nápadov, ktoré môžu ľudia uplatniť po návrate do práce.
- Schopnost riešiť problémy – teambuildingové aktivity, ktoré si vyžadujú aby kolegovia spolupracovali, zlepšujú schopnosť myslieť racionálne a strategicky. Tímy, ktoré sú schopné definovať problém a určiť kroky, ktorými ho budú riešiť, budú schopnejšie chopiť sa vedenia, keď sa problém objaví v reálnom živote.
- Budovanie dôvery – v rutinnom „kancelárskom“ živote väčšinou existuje medzi zamestnancami a manažmentom určitá odmeranosť / bariéra. Pobyt mimo známeho prostredia a spoločné netradičné aktivity sú ideálnou príležitosťou pre vybudovanie priateľských vzťahov a posilnenie dôvery ľudí v manažment a celú firmu.
Ak si teambuilding zamieňate za dvojdňový pobyt na chate, kde sa venujete len rekreačným aktivitám, jeho skutočný prínos nikdy neuvidíte. Manažment sa naňho bude stále pozerať len ako na investované peniaze a stratený čas bez skutočnej pridanej hodnoty. Ak si ale dáte tú námahu a nastavíte program teambuildingu podľa vyššie spomenutých rád, vaši kolegovia sa nielen zabavia, ale vrátia sa do práce s novou energiou a pozitívnym postojom ku práci, ktorú robia.
Zdroje:
Anne Thornley-Brown, Is Corporate Team Building a Waste of Time?, TheHuffingtonPost.com
Donna Flagg, Teambuilding: Worth the Money or a Waste of Time?, TheHuffingtonPost.com
Deniz Cakmak, 5 reasons why team building is important