Aké je pracovať v personálnej agentúre?
Keď ľudia počujú slovné spojenie personálna agentúra, napadne im množstvo spojení, väčšina z nich má však, bohužiaľ, negatívny náboj. Tieto predsudky úzko súvisia s fámami o agentúrach, ktoré gradujú z „generácie na generáciu“ a tiež s tým, že niektoré agentúry sa zameriavajú na kvantitu, nie na kvalitu. Mnohí ľudia taktiež takýmto službám nedôverujú, a to napriek tomu, že s nimi nemajú žiadnu osobnú skúsenosť. Práca v agentúre pre nich jednoducho nie je práve „dream job“. To však ani len netušia, o čo prichádzajú…
Čo všetko zahŕňa práca v personálke?
Nie je to prechádzka ružovou záhradou, do práce však nejdeš na prechádzku, ideš pracovať J. Táto práca si vyžaduje intenzívne nasadenie a sústredenie. Nie je to ľahké, práve naopak – je to náročné, minimálne na začiatku, kým sa všetko naučíš a osvojíš si jednotlivé pravidlá a postupy.
Celou touto cestou ťa však sprevádzajú skúsení konzultanti. Sú ti pomocnou barličkou v adaptačnom procese. Zaškolia ťa do práce so systémom, databázami, odovzdajú ti svoje know-how či tipy a triky pri vedení pohovorov a komunikácii s kandidátmi, ale i klientmi.
Neustále sa môžeš pýtať, ale aj kritizovať či navrhovať spôsoby na optimalizáciu. Každý tvoj deň je iný, pestrý a dynamický, vždy si ho však plánuješ sám. Reaguješ na potreby a požiadavky našich klientov, ale aj kandidátov. Snažíš sa nájsť medzi nimi prienik a vyhovieť tak obom stranám.
Aktívne počúvaš, poskytuješ spätné väzby, dávaš odporúčania a v neposlednom rade proaktívne konáš v rôznych otázkach. Okrem možnosti prinášať rôzne nápady a návrhy na zlepšenia budeš mať dostatočnú voľnosť a priestor na sebarealizáciu.
Popri štandardných aktivitách sa môžeš realizovať aj v iných úlohách – máme vlastný blog, takže ak si vynikal v slohoch alebo máš čo povedať, budeme radi. Počas roka robíme tiež veľa networkingových aktivít, v rámci ktorých pracujeme so študentmi, chodíme na pracovné veľtrhy alebo na odborné konferencie.
Čo ti dá a čo „vezme“ práca v personálke?
Ako všetko, aj práca v personálnej agentúre má svoje pre a proti. Určite však budeš v prostredí plnom podnetov, informácií a „skúšok“, ktoré ťa posunú ako osobnostne, tak aj odborne.
Naučí ťa:
- Orientácii na cieľ – bez práce (plnenia KPIs) nie sú koláče (financie).
- Samostatnosti – stane sa pre teba samozrejmosťou, že najprv prehľadáš všetky zdroje informácií, vyskúšaš všetky možné spôsoby, a až potom si prídeš po radu.
- Multitaskingu – množstvo situácií a úloh si bude vyžadovať rozumné rozloženie tvojej pozornosti. Pri riadení pohovoru musíš napríklad nielen aktívne počúvať a robiť si zápisky dôležitých informácií, ale aj udržiavať očný kontakt a promptne reagovať na kandidátove otázky a odpovede.
- Schopnosti určiť si priority – veľakrát nebudeš vedieť, čo skôr. Ty sa však musíš vedieť rozhodnúť, čo je urgentné a čo počká do zajtra.
- Premýšľať komplexne a prepájať informácie – veci niekedy nedostaneš na zlatom podnose a ak budeš chcieť úlohu splniť, budeš musieť po informáciách pátrať a prepájať si ich v rámci jednotlivých projektov a zadaní.
- Zodpovednosti – bez nej to proste nejde a ak budeš nezodpovedný, dlho sa tu, bohužiaľ, neohreješ. Naša práca je o číslach a tie budeš dosahovať len vtedy, ak k nej budeš pristupovať zodpovedne.
- Kopať za tím – ťaháme za jeden povraz, pracujeme ako celok, pomáhame si a podporujeme sa, máme totožné ciele.
- Prehľadu o trhu práce – budeš mať jasnú predstavu o náplni práce rôznych pozícií, spoznáš alternatívne názvy profesií a prostredie viacerých spoločností, ich organizačné štruktúry, spôsoby komunikácie a systémy benefitov pre zamestnancov. Nadobudneš širokú škálu znalostí v oblasti HR a Zákonníka práce.
- Manažmentu času – naša práca je pestrá a dynamická, takže ak ju chceš zvládať efektívne, musíš si v rámci pracovného týždňa vedieť veci plánovať a efektívne rozvrhnúť.
- Komunikačným schopnostiam – naučíš sa komunikovať so širokou škálou ľudí s rôznou osobnosťou a s rôznymi potrebami či požiadavkami, a to od jednoduchších kandidátov až po vysokopostavených klientov na riadiacich pozíciách. Naučíme ťa komunikovať profesionálne, otvorene, priamo a v prípade potreby aj asertívne.
- Schopnosti negociácie – mnohé situácie, ktoré budeš zažívať pomerne často, otestujú tvoju schopnosť vyjednávať. Hovoríme predovšetkým o podmienkach pracovných zmlúv komunikovaných kandidátom. Veľakrát musíš klienta presviedčať, aby ponuku zmenil podľa očakávaní kandidáta, alebo naopak, „spracovať“ kandidáta na prijatie pracovnej ponuky, ktorú mu dal náš klient. Výnimkou nie sú ani zmluvné podmienky s klientmi, do ktorých niekedy budeš zasahovať.
- Vytrvalosti a trpezlivosti – táto práca je niekedy psychicky náročná. Neustále komunikuješ s ľuďmi, ktorí nemusia byť veľmi priateľskí – práve naopak, odmietnu ťa a sú nepríjemní či nahnevaní, že im voláš (väčšinou to tak ale nie je J). S pozíciou môžeš osloviť 150 kandidátov, no z toho len jeden bude mať záujem… Áno, aj toto sa stáva. Preto budeš musieť byť vytrvalý, nesmie ťa zložiť prvý, druhý či tretí neúspech. Práve naopak, čeliť vznikajúcim problémom a komplikáciám musíš s optimizmom.
- Získavať nové kontakty – v neposlednom rade ti prinesie nové kontakty v rámci startupov či korporátnych spoločností a získaš aj dobrých priateľov (kolegov).
„Vezme“ ti:
- Dušu a srdce – pokiaľ je HR naozaj to, čo chceš robiť a komunikácia s ľuďmi ťa baví, práca ťa pohltí.
- Veľa času a energie – nie je to o 8 presedených hodinách v práci. Musíš sústredene pracovať, premýšľať, promptne reagovať. Keď klientovi pozícia „horí“, treba konať a investovať aj svoj voľný čas – je však isté, že výsledky sa dostavia.
- Veľakrát aj nervy – je to o trpezlivosti, do práce a tvojich výsledkov vstupuje množstvo externých faktorov, ktoré jednoducho neovplyvníš (kandidáti dostanú protiponuky, klient pozíciu zo dňa na deň zruší, vyberie si kandidáta po vlastnej linke a podobne).
- Zvyk prokrastinácie – v agentúre to jednoducho nejde, nikto za teba nič neurobí. Preto ak máš tento zlozvyk, rýchlo sa ho zbavíš, pokiaľ budeš chcieť byť efektívny a úspešný.
Ak si toto všetko dáš na misky váh, vyjde ti, že plusy a prínosy prevážia mínusy a negatíva. Ak ťa preto takáto práca láka, pošli nám svoje CV a staň sa súčasťou našej „rodiny“ :).