Profesionálna slepota HRistu alebo na čo si dať pozor pri písaní vlastného životopisu
Ako HR konzultantka v personálnej agentúre „zoskenujem“ mesačne stovky životopisov. Ten svoj by som si teda mala vedieť napísať úplne excelentne. Aby som si overila, či to tak naozaj funguje v praxi, začala som si viac všímať životopisy ľudí z HR, ktoré pristali v mojej mailovej schránke. Prekvapivo, aj v nich sa opakovalo niekoľko nedostatkov.
- Heslovitý úvodný popis je lepší ako 5 riadkový sumár. Určite ste aj vy už niekde čítali informáciu, že HRistom trvá v priemere 7 sekúnd, kým očami „preskenujú“ životopis. Ja si ako prvú vec všímam meno a k nemu prislúchajúce základné informácie. Sumáru, v ktorom sú zhrnuté všeobecné prehlásenia o flexibilite, komunikatívnosti a nasadení v každej situácii, nevenujem veľa pozornosti. Omnoho viac ma poteší, tak ako naposledy, keď si uchádzač “zahesluje” svoje skúsenosti. V tomto prípade to vyzeralo takto: „HR recruiter / headhunter / People management / Finance, logistics, sales and HR positions“. Na prvý pohľad som získala základný prehľad o skúsenostiach a špecializácii daného uchádzača. Ale aj tu platí, že treba ísť na vec strategicky. Napríklad, ak sa už viac nechcete venovať náboru zamestnancov, nezdôrazňujte to v krátkom popise.
- Pridajte informácie o firme, v ktorej ste pracovali. Na pozíciu HR biznis partnera do “korporátu” (ktorý pôsobí v oblasti služieb, a na túto pozíciu prislúcha divízia s 200 zamestnancami) sa uchádzala skúsená HR manažérka. Hneď som mala hlavu v smútku, že to nebude pre ňu zaujímavá pozícia. Keďže som vôbec nepoznala firmu, kde pôsobila, pomohol mi Google. Zistila som, že daná spoločnosť pôsobí v oblasti služieb a má podobný počet zamestnancov. Navyše mi počas telefonátu kandidátka spomenula, že bola na HR oddelení vlastne úplne sama. Ak by mala tieto informácie uvedené už v životopise, v momente by pre mňa vyčnievala z radu. Ale pozor na stratégiu. Ak ste už unavený z „korporátu“ a chcete prejsť do menšej firmy, uveďte radšej iné veci, ako to, že ste mali na starosti divízie s celkovo 500 zamestnancami.
- Zdôraznite svoj prínos a úspechy. Nedávno som mala na pohovore junior HR biznis partnerku, ktorá mala úplne štandardný životopis, kde sa obmedzila len na „odrážkovanie“ svojej náplne práce. Na našom osobnom stretnutí som zistila, že má za sebou zaujímavé menšie projekty, ktoré sama iniciovala a podarilo sa jej vybudovať vzťah s manažérkou, ktorá bola voči HR dlhodobo skeptická. Každý recruiter predsa vie, čo robí (alebo by mal robiť) taký HR biznis partner. Otázka je, v čom sa vy odlišujete od tých x ďalších, ktorí na pozíciu zareagujú. Keď sa zameriate viac na svoje vlastné projekty, iniciatívu a úspechy, svojim životopisom určite zabodujete viac.
- Nezabúdajte na kľúčové slová. Bez nich sa informácie v životopise zlievajú. Môžete ich zvýrazniť „boldom“ alebo podčiarknuť, a tým zvýšite čitateľnosť aj zapamätateľnosť. Okrem toho mnohé personálne spoločnosti pracujú s databázami životopisov, v ktorých vyhľadávajú práve na základe kľúčových slov. Takže nie len pre ľudské oko ale aj pre interný systém by mal byť váš životopis ľahko čitateľný.
- Formátovanie a dizajn by nemali pohltiť obsah. Stretla som sa so životopisom junior konzultantky, ktorý bol na bledoružovom podklade, niektoré slová boli tmavomodré a zvýraznené, k tomu veľká fotka a text rozčlenený na viacero častí. Na prvý pohľad veselé a farebné, ale trvalo mi dlhšie, kým som sa v tom vlastne zorientovala. Zároveň som si nebola istá, či si kandidátka nezmýlila pozíciu, lebo tej kreatívy bolo až priveľa. Stretla som ju osobne a odborne bola veľmi dobrá. Ale úpravou svojho CV vo mne zbytočne vyvolala pochybnosti.
Určite si poviete, že všetko sú to úplne jasné a jednoduché veci. Často sa však stáva, že práve preto sa na ne zabúda. Ako človek z HR určite poznáte ten nepríjemný pocit, ktorý vyvoláva vágny životopis s chybami, nepresnosťami a nebodaj je ešte aj na 6 strán. Nie je nič ľahšie, ako poučiť sa z chýb druhých a vyšperkovať svoj životopis tak, že už po 7 sekundách vás budú volať na pohovor.
Dobrý deň,
Chcel by som sa informovať o určitých detailoch, vzhľadom na špecifickosť Slovenského / Českého pracovného prostredia.
Aký je na Slovensku / Česku názor na použitie fotografie v životopise ?
V zahraničí som sa stretol s názorom, že to môže viesť k diskriminácii. Pokiaľ viem v našich končinách sa fotka väčšinou vyžaduje.
Do akej miery je vhodné ak si životopis spracujem v grafickom editore ako Photoshop / Gimp ? Tým sa pravdepodobne zníži jeho strojová čitateľnosť textu. A mohlo by ma to znevýhodniť.
Napríklad ak ide napríklad o pozície projektového manažéra // kontrolóra kvality, kde by malo práve záležať na detailoch. Môže to mať nejakú výpovednú hodnotu ak sa s tým rád pohrám ? :)
Vopred ďakujem za odpovede.
Dobrý deň pán Nemčík,
budem vychádzať zo skúseností, ktoré máme v Synergie.
Zo všetkých spoločností, s ktorými ako agentúra pracujeme, len veľmi malé percento vyžaduje fotku v životopise. Teda skôr sa s tým nestretávam.
Čo sa týka životopisov, každý jeden fyzicky čítame. Teda nevyužívame na to žiadnu automatizáciu. Preto ak si ju aj upravíte v nejakom programe, nebudete znevýhodnený.
Ak Vás baví „šperkovať“ si CV, určite to nie je na škodu. Dôležité však je, aby životopis zostal prehľadný, ľahko čitateľný a samozrejme bez gramatických chýb. Nie je dobré, ak obsah zaniká v grafickej úprave.
Snáď som odpovedala k spokojnosti.
Majte príjemný deň.
Ešte ma napadla jedna vec ohľadom čitateľnosti CV. Ak si k nám zašlete životopis, bude uložený do databázy, v rámci ktorej vyhľadávame podľa kľúčových slov a pokiaľ je životopis upravený vo Photoshope napríklad, môže sa stať, že ho nenájdeme. Preto je najlepšie zasielať CV bez zalomenia textu.