Denník recruitera: ako namotivovať kandidáta, aby prijal vašu pracovnú ponuku
Časy, kedy bolo na trhu viac vhodných uchádzačov ako pracovných ponúk, sú dávno preč. Aby sme do svojho tímu dostali toho správneho experta, nestačí len posilniť zamestnávateľskú značku, či zatraktívniť benefity. Na začiatok, zahoďme spolu predstavu, že motivácia je niečo, čo si má kandidát priniesť so sebou na pracovný pohovor. My sme tí, ktorí by mali aktívne pracovať s motiváciou uchádzačov. Ak prepojíte čo najrýchlejší výberový proces a pravidelnú komunikáciu s kandidátom, úspech v podobe nového skvelého experta v tíme bude na svete. Ako na to?
Ak chcete zistiť motiváciu kandidáta, nepýtajte sa na ňu
Ak chcete ťahať nitkami záujmu vášho vysnívaného kandidáta, najskôr musíte zistiť, z čoho jeho motivácia pozostáva. V ideálnom svete by ste sa kandidáta spýtali, čo ho motivuje, ponúkli mu to a mali vyhraté. S otázkou motivácie ale každý pred pohovorom počíta. Pripravená odpoveď často odráža snahu ukázať sa v dobrom svetle, v lepšom prípade je stručným zhrnutím kritérií, ktoré kandidát v danom momente vníma ako kľúčové. Len veľmi málo ľudí dokáže vlastné, často podvedomé faktory motivácie zanalyzovať naozaj do hĺbky a objektívne. Do odpovede navyše vstupuje jeho osobná interpretácia slova motivácia a stres z pohovoru. V realite preto nedostanete nič užitočné z odpovede na takto položenú otázku.
Čo sa pýtať?
Namiesto priamej otázky sa pýtajte na konkrétne detaily z doterajšej praxe vášho uchádzača.
- Čo vníma ako úspech na svojom poslednom projekte?
- Prečo sa rozhodol naposledy zmeniť prácu a čím ho zaujala jeho súčasná pozícia?
- Aké úlohy robí nad rámec svojich bežných povinností?
Kreativite sa medze nekladú a z jednotlivých odpovedí dostanete komplexný a podrobný prehľad o tom, čo u kandidáta vyvoláva záujem a motiváciu.
Nájdite prienik
Nestačí, že máte informácie. Musíte byť perfektne informovaný aj o vami obsadzovanej pozícii. Každý detail, ktorý máte k dispozícii, môže slúžiť na objavenie prieniku medzi jeho motiváciou a vašou ponukou. Čím viac informácii máte, tým jednoduchšie a rýchlejšie tieto spoločné znaky identifikujete.
Forma je často dôležitejšia ako obsah
Všetci vieme, že často nezáleží iba na tom čo hovoríte. Rovnako dôležité je, ako túto informáciu podáte. Nemôžete čakať nadšenie od kandidáta, ak ho pri predstavovaní ponuky nemáte vy sami. Správajte sa v tomto momente ku kandidátovi ako k zákazníkovi a z personalistu sa zmeňte na obchoďáka. Nezabudnite ani na techniku vizualizácie. Formuláciu „Táto pozícia je zodpovedná za riešenie…“ vymeňte za „Na tejto pozícii budete riešiť…“. Kandidát si hneď začne sám seba na danej pozícii predstavovať. Spolu so správnym výberom motivujúcich informácií a nadšeným tónom tak dokážete vyvolať u neho skutočný a úprimný záujem.
Na záver nezabudnite na prekážky
Je niečo, z čoho má váš kandidát napriek novoobjavenej motivácii obavy? Nenechajte ho odniesť si ich domov a určite sa nespoliehajte na to, že vám ich odkomunikuje sám. Pýtajte sa na ne. Ak je to možné, prineste hneď na stretnutí protiargumenty a riešenia. Dá sa znížiť miera cestovania? Je pravda, čo kandidát počul o firemnej kultúre? Zabezpečíte si tak, že vaša poctivá práca s jeho motiváciou na pohovore nevyjde navnivoč.
Nedávno som mala na stretnutí kandidáta, ktorý prišiel kvôli pozícii pre dlhodobý stabilný projekt v Bratislave. Začínajúcu divíziu vo Viedni odmietol už v telefóne. Keď som sa ho však pýtala na projekty, ktoré má za sebou, ukázal veľké nadšenie pre inovácie, technológie a dynamiku. Ja som mu s rovnakým nadšením opäť porozprávala o viedenskom projekte, prepájala všetko, čo ho tam čaká, s jeho predošlými úspechmi. Prešli sme si spoločne obavy z cestovania a dnes je úspešným členom ich tímu. Verím, že vďaka tomuto článku zažijete viac podobných prípadov aj vy a váš tím sa vďaka tomu rozrastie o nových nadšených kolegov.
Viac informácií a podrobný opis otázok, ktoré sa oplatí pýtať nájdete tu.