Zaujmite na pohovore svojou motiváciou!
Stalo sa to už asi každému z vás – na pohovore ste dostali niektorú z klišé otázok typu „Kde sa vidíte o 5 rokov?“. Chápeme, že pri takýchto otázkach sa vám chce skôr smiať, ako rozmýšľať nad nejakou vážnou odpoveďou. Veľmi často však klišé odpovede používajú aj kandidáti. Napríklad na jednoduchú otázku „prečo ste reagovali na náš inzerát“, odpovedajú ako cez kopirák.
Schopnosť sebamotivácie je jednou zo základných čŕt, ktoré zamestnávatelia u kandidátov hľadajú. Motivovaní zamestnanci sú totiž pre každú firmu najdôležitejšou konkurenčnou výhodou – prispievajú k pozitívnej atmosfére vo firme, zlepšujú morálku a ovplyvňujú celkovú produktivitu a dobré meno spoločnosti. Ako čo najlepšie na pohovore odprezentujete svoju motiváciu bez toho, aby ste zneli len ako dobre „nabiflený“ žiak?
Naštudujte si všetko o firme, do ktorej idete na pohovor
Pripravte si úprimnú odpoveď na otázku, prečo by ste chceli pracovať práve v tejto firme. Sami pre seba si odpovedzte na otázky ako:
- Prečo si myslíte, že by vás táto práca bavila?
- Prečo si myslíte, že by ste boli v tejto práci dobrý?
- Čo viete na tejto pozícii ponúknuť?
- Čo viete zužitkovať z minulých skúseností?
Svoju motiváciu podložte faktami o firme, ktoré ste si dopredu zistili. Ukážte, že poznáte ich produkty, služby, konkurenciu, klientov či plány do budúcnosti. Prezentujte sa ako kandidát, ktorý sa vyzná v odvetví, v ktorom firma podniká. Čím viac si naštudujete, tým sebaistejšie budete pôsobiť.
Prispôsobte svoj životopis konkrétnemu zamestnávateľovi
Písali sme o tom už vo viacerých článkoch – editujte svoje CV vždy predtým, ako ho pošlete. Každú firmu zaujíma niečo iné. Na pohovore potom prezentujte konkrétne skúsenosti a zručnosti, kvôli ktorým sa podľa vás na pozíciu hodíte. Frázami typu „hľadám pozíciu, na ktorej môžem využívať svoje komunikačné schopnosti“ alebo „mám záujem pracovať v dynamickom kolektíve v medzinárodnej spoločnosti“ nikoho nezaujmete.
Ukážte svoju vôľu učiť sa
Môžete mať doktorát z Oxfordu či ašpirovať na profesúru, nikdy sa však nesnažte prezentovať ako niekto, kto zjedol všetku múdrosť sveta. Ukážte potenciálnemu zamestnávateľovi, že ste ochotní naďalej sa vzdelávať v oblasti, ktorú si vaša budúca pozícia vyžaduje. Prihláste sa na odbornú konferenciu alebo si nechajte odporučiť ďalšie formy vzdelávania, ktoré by vám pri výkone vašej práce mohli pomôcť.
Staňte sa dobrovoľníkom!
Dobrovoľníctvo u nás ešte ani zďaleka nepatrí k prirodzenej súčasti profesionálneho života. V západných krajinách, najmä v USA, pritom ide o jedno z najdôležitejších kritérií, na ktoré firmy pri výbere zamestnancov prihliadajú. Dobrovoľníctvo neznamená pracovať 2 roky v nejakej firme zadarmo alebo drieť za minimálnu mzdu. Stačí si nájsť jednu dve hodiny týždenne a venovať sa bez nároku na honorár činnosti, ktorá vás napĺňa a zároveň súvisí s pozíciou, o ktorú máte záujem.
Poďakujte recruiterovi za pohovor
Buďte iniciatívny. Aj recruiter je len človek a dobre mu padne, ak sa mu v priebehu dvoch dní objaví v inboxe ďakovný email za príjemné stretnutie. A určite si vás bude pamätať o niečo viac.