Stres v práci: ako sa s ním úspešne vyrovnať?
Stres je celkom určite jedným z najfrekventovanejších slovíčok dnešnej doby. Všetci vieme, že dlhodobý stres, ktorý nedokážeme spracovať, nám môže spôsobiť zdravotné problémy a znižuje náš výkon. Nie každý si ale uvedomuje, že stres je úplne prirodzená emócia. Náš mozog nevie začať „konať“ pokiaľ nepocíti určitú úroveň stresu. Dokonca sa zistilo, že naša výkonnosť rastie s vyššími úrovňami stresu (samozrejme len po určitý level, kedy začneme pociťovať úplnú paniku, a nie sme schopní spraviť nič zmysluplné – takýto stav už tiež asi väčšina z nás zažila :)).
Tajomstvo úspešných ľudí, ktorí sú pod stresom neustále, je v tom, že sa s ním vedia vyrovnať. Ako to robia?
1. Vážia si to, čo majú a udržiavajú si dobrú náladu
Zistilo sa, že pocit vďačnosti za to, čo nám život prináša, dokáže zredukovať stresový hormón kortizol až o 23 percent. Vždy, keď máte v práci pocit, že sa na vás všetko „valí“, nezabudnite na to, že váš život sa neodohráva len medzi stenami kancelárie. Pripomeňte si, aký úžasný víkend s priateľmi ste zažili alebo ako dobre ste si včera zacvičili. Ak to nedokážete, prehodnoťte, akým spôsobom využívate svoj voľný čas. Nabite ho aktivitami, ktoré vám prinesú radosť a energiu. Problémy, ktoré riešite, sa vám zrazu už nebudú zdať také hrôzostrašné. Budete pozitívnejší a tým pádom aj odolnejší a efektívnejší.
2. Sústredia sa na veci, ktoré vedia ovplyvniť
Stresuje vás nespravodlivý šéf, šialené deadliny či nepríjemní kolegovia? Je veľmi lákavé nechať sa vtiahnuť do sveta „negatívnych okolností“, z ktorého niet úniku. Okolnosti zmeníte ťažko, čo však môžete zmeniť z minúty na minútu, je vaša perspektíva. Zamyslite sa nad tým, či váš biznis skutočne zásadne ovplyvní, ak šéfovi tú excelovskú tabuľku odovzdáte o deň neskôr. Budťe asertívni a porozprávajte sa s ním o tom ešte predtým, ako začnete „stresovať“.
Niekedy je to len drobnosť, ktorou viete predísť neželanému stresu. Avšak, budete mať dobrý pocit z toho, že robíte maximum pre zlepšenie situácie a aj pre svoje zdravie.
Ďalšie tipy, ktoré vám pomôžu zvládať stres v práci, vám prezradíme v nasledujúcom blogu.
Zdroj:
Travis Bradberry, How Successful People Stay Calm, Forbes.com