Šaty robia človeka alebo ako urobiť na pohovore čo najlepší prvý dojem
Zaujali ste svojim životopisom, prípadne prejavom počas telefonického rozhovoru a dostali ste pozvanie na pohovor. Prišiel čas ukázať, že lepší kandidát ako vy neexistuje! Aký je v tomto prípade dôležitý prvý dojem netreba špeciálne rozoberať. Spomeňte si na staré známe „šaty robia človeka“. Pri pohovore to platí dvojnásobne. Značnú časť prípravy naň by preto mal tvoriť výber správneho oblečenia.
Nechajte outfit hovoriť za vás
Vybrali vás na základe zručností, znalostí a skúseností z minulosti. Ako potenciálnemu zamestnávateľovi, prípadne konzultantovi z agentúry ukázať, že vaše „terajšie JA“ je presne to čo hľadá? Vyjadrite váš postoj, či charakter svojim oblečením. Pri jeho výbere sa zamyslite nad tým, čo konkrétne chcete ukázať.
Svoju profesionalitu vyjadríte dobre strihaným oblekom, prípadne košeľou a sakom. Ak chcete ukázať kreativitu zvoľte jeden výraznejší prvok, ktorý pritiahne pozornosť. Môže ním byť napríklad kravata alebo náhrdelník. Ak máte v umýsle pôsobiť zároveň spoľahlivo, rozhodne siahnite po tlmených farbách. Pre ženy platí zásada decentnosti aj v make-upe.
Zamyslite sa nad tým, kam idete
Pripodobniť sa outfitom čo najviac kultúre spoločnosti sa určite vypláca. Pri skrini preto zvažujte aj to, kam vlastne idete na pohovor. Zamestnávateľa správny outfit donúti fokusovať sa skôr na vaše zručnosti ako oblečenie. Uchádzate sa o pozíciu u popredného výrobcu športového oblečenia? Uistite sa, že na sebe nemáte inú- konkurenčnú značku.
Snažte sa, aby outfit nepriťahoval viac pozornosti ako čaro vašej osobnosti. Má ju totižto len podčiarknuť a nie prebiť. Ak pred pohovorom u samotného zamestnávateľa absolvujete stretnutie v personálnej agentúre, využite to a spýtajte sa personalistu, čo je podľa neho najlepšia voľba. Spoločnosť dobre pozná a určite vám bude vedieť poradiť. Je to koniec koncov jedna z pridaných hodnôt, ktorú by vám kvalitná agentúra mala poskytnúť. Ak si ale svojim outfitom nie ste istý a chystáte sa priamo k zamestnávateľovi, stavte radšej na formálnejší look. Oblekom a košeľou, kostýmom, či sukňou nič nepokazíte.
A čo farby ?
Vedeli ste, že farba oblečenia dokáže ovplyvniť nielen vaše emócie, ale vie o vás veľa povedať aj okoliu? Strategickým výberom tej správnej môžete získať dokonca konkurenčnú výhodu. Základným pilierom každého biznis šatníka je čierna. Môže však niekedy pôsobiť autoritatívne až dramaticky. Červená je silná farba spojená s energiou alebo až agresiou. Pri jej voľbe preto uvažujte opatrne.
Ak si aj tak chcete obliecť podobne odvážnu farbu, urobte to taktne. Uistite sa, že celkový dizajn vášho oblečenia je skôr konzervatívny. Fialová, zelená, žltá a oranžová sú trendy a kreatívne farby. Sú vhodné skôr pre ľudí v marketingovom a tvorivom priemysle. Modrá zas zvyčajne pomáha vyjadriť dôveryhodnosť, stabilitu, čestnosť, či dokonca sebavedomie. Biela môže ponúknuť konotácie čistoty, presnosti, jednoduchosti alebo priamosti. Šedá zvyčajne naznačuje rovnováhu, pokoj, inteligenciu, či ochotu robiť kompromisy. Ak teda chcete podčiarknúť vašu osobnosť a vylepšiť váš prvý dojem, pomôžte si určite aj farbou.