Radi rozprávate? Znamená to, že ste dobrý v komunikácii?
“Dobré komunikačné schopnosti” sú jedna z požiadaviek uvedená takmer pri každej ponuke na pracovnú pozíciu. Toto slovné spojenie už pomaly začína znieť ako klišé. Preto by bolo dobré ozrejmiť si jeho význam.
Denne sa stretávame s ľuďmi s rôznymi názormi, hodnotami a potrebami. Človek s dobrými komunikačnými schopnosťami by nemal vedieť len vyjadriť svoje názory a myšlienky, ale aj pochopiť názory ostatných a pozrieť sa na veci z ich perspektívy.
Byť človekom s dobrými komunikačnými schopnosťami nie je vôbec jednoduché. Rozhodne sa pod týmto pojmom neskrýva osoba, ktorá sa “vie s každým porozprávať”.
V prvom rade, komunikácia nie je len o “hovorení”. Sami dobre viete, že často oveľa viac zaváži “ako to poviete” (tzv. paraverbálna komunikácia) ako “čo poviete”. Výzvou v pracovnom prostredí je tiež vedieť kedy je vhodná doba na odkomunikovanie nejakej informácie.
Pri výmene informácií, názorov a myšlienok s inými ľuďmi je veľmi dôležitá reč tela (neverbálna komunikácia) a tiež písomný prejav. A málokto si uvedomuje, že ak chce byť dobrý komunikátor, musí v prvom rade vedieť aj počúvať.
Úlohou komunikácie sú teda dva základné prvky:
- Vysielať jasné, konzistentné správy v hovorovej, písanej i neverbálnej forme
- Počúvať a vedieť pochopiť správy, ktoré nám vysielajú druhí ľudia, aj keď sú informácie mnohokrát “zašifrované”
Ako zlepšiť svoje komunikačné schopnosti si vysvetlíme v ďalšom blogu.
Autor: Klaudia Demianová
Zdroj:
Jamie Walters, A Crash Course in Communication, Inc. Magazine
Jamie Walters, 10 Tips for Communicating Change, Inc. Magazine