Príklady firiem, ktoré si vedia udržať svojich zamestnancov
Ako to najlepšie svetové firmy robia, že si vedia udržať svojich zamestnancov a tým stabilitu a prosperitu celej firmy? Len o výške platu to rozhodne nie je. Inšpirujte sa benefitmi, ktoré ponúkajú a skúste niektoré z nich zaviesť aj vo vašej firme. Vaši zamestnanci sa vám za to určite odvďačia.
Starajte sa o zdravie vašich zamestnancov
Fitness centrum vedľa officu, do ktorého si môžete odskočiť počas pracovného dňa, už vo veľkých firmách nie je žiadne nóvum. Americká spoločnosť Cisco však zašla ešte ďalej a ponúka svojim zamestnancom aj služby lekárov, terapeutov či akupunktúru. Je logické, že zdravý zamestnanec = produktívny zamestnanec. Samozrejme, v našich podmienkach si asi ťažko malé a stredné firmy dovolia mať vlastné fitness centrum a súkromného lekára. Zdravie svojich zamestnancov však môžete podporiť napríklad preplatením preventívnych prehliadok alebo poukážkami do fitness alebo wellness centra. Investovať do zdravia vašich ľudí a podporovať ich v dosahovaní životnej rovnováhy sa oplatí.
Postarajte sa aj o ich deti
Dobrí zamestnávatelia sa nad zamestnancami zamýšľajú komplexne. Vedia, že sú to ľudia, ktorí nežijú len prácou, ale majú rodiny, koníčky a súkromný život. Práve deti sú často faktorom, kvôli ktorému si nie všetci rodičia môžu dovoliť prácu, po ktorej túžia. Americká spoločnosť Campbell Soup company na to myslela a zriadila v rámci firmy škôlku pre deti zamestnancov, priestory pre kojace matky a tiež program po škole pre deti do 12 rokov. Ak chcete, aby vaši zamestnanci sústredene pracovali dlhé hodiny, musíte sa postarať o ich deti. Ak patríte k menším firmám a súkromnú škôlku si nemôžete dovoliť, môžete na pár hodín denne napríklad najímať pre deti zamestnancov au-pairku.
Doprajte zamestnancom dostatok voľného času
Snažiť sa vytiahnuť zo svojich ľudí maximum na úkor ich fyzického a mentálneho zdravia, rodiny a voľného času, je veľmi krátkozraké. Znie to paradoxne, ale čím viac voľnosti a voľného času svojim zamestnancom poskytnete, tým výkonnejší a samozrejme aj lojálnejší budú. Spoločnosť General Mills napríklad ponúka novým zamestnancom hneď na začiatku tri týždne platenej dovolenky a každý rok im dovolenku navyšuje. Zároveň im poskytuje flexibilný pracovný čas v závislosti od toho, ako dlho im trvá transport do a z práce. Okrem toho firma prijala tzv. FUSE program (Flexible User Shared Environment), pri ktorom zamestnanci nemajú fixne dané svoje miesto a kanceláriu, ale môžu sa celý deň voľne pohybovať po budove a pracovať tam, kde sa cítia najlepšie.
Poskytnite aj ďalšie benefity
Je množstvo ďalších benefitov, ktorými môžete prispieť k lojálnosti vašich zamestnancov. Niektoré firmy platia zamestnancom životné poistenie, iné ponúkajú lístky na kultúru a športové podujatia či organizujú pravidelné víkendy aj s rodinami. Mnoho firiem v súčasnosti tiež myslí na ženy/mužov, ktoré/-í idú na materskú dovolenku a poskytuje im počas nej finančné benefity aj nad rámec zákona. Možno vám mnoho z týchto vecí pripadá nereálnych a príliš nákladných, skúste si však vypočítať koľko vás pri vysokej fluktuácii z dôvodu nespokojnosti stojí hľadanie, najímanie a zaškoľovanie stále nových zamestnancov.
Verím, že pomocou mojich tipov sa vám podarí vytvoriť silný a stabilný tím lojálnych zamestnancov.
Zdroje: Scott Leibs, Ten Companies That Take Great Care Of Their People, Inc.com
Jeff Haden, 10 Reasons Employees Really Care About Their Jobs, Inc.com