Prečo sú niektorí recruiteri úspešní?
Dobrí recruiteri budú mať prácu stále. Ani LinkedIn, video životopisy alebo iné výdobytky modernej doby ich úplne nenahradia. Trvá totiž aj roky, kým recruiter nadobudne zručnosti, ktoré z neho robia kvalitného profesionála. Vlastnostiam top personalistov sme sa venovali v jednej z našich starších sérií článkov. Profesionálneho recruitera však robia aj ďalšie zručnosti, ktoré sa dajú získať najmä dodržiavaním určitých základných princípov a postupov. Dnes vám prezradíme, ktoré to sú.
Možno budete prekvapení, ale v podstate ide o triviálne záležitosti. Nie všetci si uvedomujú, že práca recruitera stojí na kvalitne odvedených „základných“ úlohách. Tí najlepší nerobia „skratky“, ale pracujú na zdokonaľovaní svojej hlavnej pracovnej náplne a návykov. Vedia totiž, že práve vďaka nim dosiahli úspech…
- Efektívne vyhľadávanie. Vyhľadávanie neznamená len „surfovanie“ po LinkedIne alebo Profesii a hľadanie „nejakých“ mien. Tí najlepší zodvihnú telefón a vyhľadávajú aktívne. Sú iniciatívni a hlavne budujú svoje kontakty. Relatívne rýchlo tak zistia, na akých pozíciách a v akých firmách pracujú potenciálni kandidáti.
- Najdôležitejší je kandidát. Prejavujú záujem o pracovnú situáciu, spokojnosť kandidáta v súčasnom alebo poslednom zamestnaní, dopytujú sa na jeho/jej kariérne plány, očakávania a stanovené profesné ciele.
- Umenie zaujať pri oslovení. Ak voláte ľuďom, ktorým denne chodia ponuky od recruiterov, musíte ich niečím zaujať a odlíšiť sa od „tých ostatných“. Jednou z možností na LinkedIn-e je prispôsobenie správ, ktoré sa posielajú ako žiadosť o pridanie do siete kontaktov. Tí najlepší vedia tiež poskytnúť potenciálnemu kandidátovi čo najviac informácií o pozícii. Vyvolajú v ňom zvedavosť a motivujú na danú pozíciu.
- Získavanie kandidátov. Ak kandidáta chcete dostať na pohovor, využite základné pravidlo predaja – pýtajte sa, čo potrebuje on a nevysvetľujte mu, čo potrebujete vy. Profesionálni recruiteri vedia jasne vysvetliť, ako kandidátovi dokážu pomôcť v tom, čo chce získať alebo dosiahnuť. Až potom ho môže ponuka naozaj zaujať.
- Majú kreatívne myslenie. To isté pravidlo ako pri telefonickom oslovovaní kandidátov, platí aj pri inzercii na pracovných portáloch. Zaujme skôr taký popis pozície, ktorý do väčšej miery hovorí o tom, čím je pozícia zaujímavá ako o desiatkach požiadaviek, ktoré by mal úspešný kandidát spĺňať. Pri pozíciách, ktoré sú veľmi špecifické a je ťažké nájsť „tých správnych“ ľudí, môže byť aj takýto detail dôvodom, prečo sa kandidát obráti práve na vás.
V neposlednom rade sú skutoční, úprimní a pravdovravní. Nezavádzajú, nedávajú ľuďom mylné informácie alebo falošné nádeje. Nie je nič horšie ako nespokojný a ešte k tomu aj nahnevaný kandidát, ktorý môže vašej reputácii veľmi ublížiť.
Ďalšie praktiky úspešných recruiterov Vám prezradíme v budúcom blogu.
Zdroj:
Carol Schultz, Why Some Recruiters Will Almost Always Be a Success, Ere.net
Petra Kováčová, Vlastnosti top personalistov – Je profesionálom… a nezabúda informovať, Hľadači pokladov