Prečo by vám malo záležať na tom, ako sa cítia vaši zamestnanci
Korporátna spoločenská zodpovednosť nie je len prázdne slovné spojenie, ktoré pri svojich prejavoch radi používajú riaditelia firiem. Podľa posledných prieskumov sú zamestnanci, ktorí pracujú pre spoločensky zodpovedné firmy, oveľa motivovanejší, lojálnejší a dosahujú lepšie výsledky.
A čo to vlastne tá „korporátna spoločenská zodpovednosť“ je? Ide o filozofiu firiem, ktorým naozaj záleží na ich zamestnancoch. Je im jasné, že život človeka nie je len o práci a starajú sa o to, aby mali ich zamestnanci dostatok priestoru pre odpočinok a harmóniu v pracovnom a osobnom živote. Zároveň zamestnancom zabezpečujú priestor pre kariérny rast prostredníctvom školení a tréningov. Skúsme si filozofiu korporátnej spoločenskej zodpovednosti vysvetliť na niekoľkých konkrétnych príkladoch.
Napríklad americká nezisková organizácia združujúca certifikovaných účtovníkov poskytuje svojim zamestnancom zdravotný a wellnes program s biometrickým screeningom a dokonca aj kurzy varenia. Firma Aurora Electric podporuje vzdelanie zamestnancov tým, že im zaplatí akékoľvek štúdium, ktoré si vyberú (a štúdium na univerzite v USA nie je práve lacná položka). Iné firmy poskytujú zamestnancom bezplatné finančné školenia, konzultácie s lekármi či dietológmi, permanentky do fitness centier či pomoc pri starostlivosti o ich deti alebo starších príbuzných. Niektoré firmy dokonca zašli tak ďaleko, že svojim zamestnancom povoľujú neobmedzenú dovolenku.
Určite vás nenabádame, aby ste vo vašej firme okamžite začali s takýmito rezolútnymi reformami – existuje množstvo „jemnejších“ efektívnych prostriedkov, ktoré z vašej firmy spravia miesto, kam budú vaši zamestnanci chodiť s radosťou.
Tu je niekoľko príkladov, ktoré pre to môžete spraviť:
1. Poskytnite im slobodu
Múdri šéfovia vedia, že pomocou pravidiel a smerníc zo svojich zamestnancov to najlepšie nevytiahnu. Dovoľte im, nech prejavia svoju vlastnú individualitu a kreativitu. Samozrejme, je dôležité mať určitú autoritu a vedieť, kto má čo robiť, ale naozajstná zodpovednosť pochádza z pocitu dôvery a podpory.
2. Majte od nich realistické očakávania a nechajte ich pochopiť ich úlohu vo firme
Môžete zamestnávať tých najtalentovanejších ľudí na trhu, no ak nebudú vedieť, aká je vlastne ich úloha, budú vám na nič. Vaši zamestnanci musia vedieť, čo je ich práca a čo od nich očakávate. V naozaj dobrých firmách sú základné princípy a rozhodnutia pochopiteľné úplne prirodzene. Ak poviete zamestnancom, čo majú robiť, urobia to. Ak im poviete, prečo to majú robiť, pochopia celé fungovanie firmy a svoju úlohu v nej sami od seba.
3. Prebuďte v ľuďoch tímového ducha
Na svete je veľmi málo ľudí, ktorí nepociťujú radosť z dobre vykonanej práce v konštruktívnom tíme. Je veľmi dôležité, aby každý človek vedel, akým spôsobom jeho práca ovplyvňuje výkon celého tímu a chod firmy – v pozitívnom zmysle. Všetci pracujeme lepšie, keď vieme, že ostatní sú od našich výsledkov závislí a rátajú s nami ako s významnými členmi tímu.
Ďalšie tipy, ako vzbudiť vo vašich zamestnancoch pocit, že pracujú pre najlepšiu firmu široko-ďaleko, sa dočítate nabudúce.
Zdroje: Jeff Haden, 10 Reasons Employees Really Care About Their Jobs, Inc.com
Scott Leibs, Ten Companies That Take Great Care of Their People, Inc.com