Networking eventy – skvelá príležitosť na rast alebo stratený čas?
Zľava i sprava. Aj na vás z každej strany vyskakujú nejaké networkingové akcie? Patríte k ľuďom, ktorí by sa najradšej zúčastnili rad za radom úplne všetkých alebo si skôr vyberáte? Alebo vás vôbec nelákajú? Ja vám teraz prezradím, prečo by ste sa niektorých z nich zúčastniť určite mali a tiež vám poviem, čo vám to dá.
Čo to vlastne tie “networking eventy” sú?
Networking vo všeobecnosti znamená budovanie a rozširovanie siete kontaktov. Je to spoznávanie nových ľudí, ale rovnako aj udržiavanie už nadobudnutých vzťahov v rámci vášho profesijného sveta.
Takéto akcie sa robia buď formou workshopu, kde sa prednášajúci venuje teórii ale i praktickým príkladom, alebo formou prednášok spíkrov, od ktorých sa dozviete, ako pracujú oni a následne im môžete adresovať otázky, na ktoré by ste radi dostali odpoveď.
Aké eventy by ste teda mali navštevovať?
V prvom rade by ste mali zvážiť predovšetkým to, s akým cieľom na daný networking event idete a čo vás zaujíma. Odporúčame vám však zamerať sa predovšetkým na oblasti, ktorým sa v rámci svojej profesie venujete.
Rozšírite a obohatíte si tak svoje vedomosti, ktoré následne môžete zúžitkovať v prospech seba i svojich klientov/zákazníkov. Naučíte sa niečo nové, oboznámite sa s najnovšími trendmi a podporíte svoj osobný rozvoj.
Rovnako vám však odporúčam chodiť na tieto eventy sami. Pýtate sa prečo? Ak by ste šli napríklad so svojím kolegom, kamarátom alebo známym, verte mi, “networkovať” skôr nebudete. Ak však pôjdete sami, nebudete tam chcieť len tak potichu sedieť, preto druhých ľudí určite oslovíte a budete sa o nich chcieť dozvedieť viac. Takýmto spôsobom si z networkingových eventov odnesiete čo najviac a spoznáte nových, zaujímavých ľudí. Nové kontakty sa vám predsa vždy môžu zísť.
Kde takéto eventy hľadať?
Najviac skupín, ktoré sa zaoberajú touto oblasťou, je na Facebooku, preto hľadajte určite aj tam. Nezabudnite však ani na pracovnú sociálnu sieť LinkedIn a takisto na Instagrame followujte účty firiem, ktoré sa zaoberajú vzdelávaním a koučingom či rôzne komory, organizácie alebo eventové agentúry.
Ako vyťažiť z networkingu čo najviac
Nehovorte o práci a budujte si nové priateľstvá
Toto vyzerá byť jasné ako facka, no boli by ste prekvapení, koľko ľudí sa na networkingových eventoch snaží svoje služby predať. Toto však nikdy nerobte, nechcete predsa vyzerať ako podomový predavač.
Ešte pred návštevou takéhoto eventu sa pripravte, zistite si, kto je kto a snažte sa rozvinúť príjemnú konverzáciu, no bez pokusu komukoľvek niečo predať. Nič vo vašej komunikácii nesmie nasvedčovať tomu, že sa im snažíte niečo ponúkať, namiesto toho sa ľudí radšej pýtajte, čo je najväčšou výzvou v sektore, práci či priemysle, ktorého súčasťou sú aj oni.
Nezabúdajte sa zaujímať ani o nepracovné veci a s každým, s kým komunikujete, sa pokúste nájsť niečo, čo máte spoločné. Zaujímajte sa o to, či radi športujú, či radi pozerajú filmy, či majú nejaké domáce zviera a podobne. Vašou úlohou je zistiť, kým dotyčná osoba vlastne je a nezaujímať sa len o to, aký biznis robí.
Hľadajte príležitosti naučiť sa niečo nové
Síce sa od vás očakáva, že vo svojej oblasti budete expertom, samozrejme nikto nevie úplne všetko. Networkingové eventy preto využívajte aj na pozdvihnutie vašich vedomostí o aktuálnej situácii na trhu. Ak vás niekto zaujme, nebojte sa s ním nadviazať konverzáciu a pýtajte sa. Pomôže vám to zvýšiť svoju dôveryhodnosť, váš kredit a dostať sa do povedomia.
Zväčšujte svoju sieť
Pri stretávaní ľudí na networkingových eventoch sa snažte nájsť niečo, s čím si nevedia rady. Ak vám niekto povie o nejakom svojom probléme, neočakáva, že mu pomôžete automaticky vy, no ak poznáte niekoho, kto by mu pomôcť vedel, dohodnite im stretnutie. Ľudia si pamätajú, kto im pomohol, a to vám pomôže budovať si svoj personal brand. Namiesto sústredenia sa na vytváranie vlastných vzťahov teda skúste spájať aj iných a uvidíte, že výsledky na seba nenechajú dlho čakať.
Hrajte sólo
Veľa ľudí sa zúčastňuje networkingových eventov s kolegami, čo v praxi znamená, že šanca, že sa budú baviť iba s nimi, je veľmi vysoká. Navštevovať takéto eventy osamote však znamená, že budete nútení vyjsť z vašej komfortnej zóny a vďaka tomu stretnete viac ľudí.
Získajte pridanú hodnotu
Ak je to možné, pokúste sa získať pridanú hodnotu z návštev týchto eventov čo najrýchlejšie. Spojte sa na všetkých sociálnych platformách so svojimi novovytvorenými kontaktmi čo najrýchlejšie, kým vás majú v čerstvej pamäti. Získate tým oveľa viac ako keby ste len nečinne čakali, kým sa oni spoja s vami.
Taktiež využite všetky informácie, ktoré ste získali a ušite mail na mieru. Ubezpečte sa, že spomeniete niečo, čo ste sa od nich dozvedeli na evente a snažte sa im poskytnúť pomoc na nejaký problém, ktorý musia riešiť. Takýto prístup bude dôkazom toho, že ste ich počúvali a urobí oveľa lepší dojem ako šablónový mail v tvare: “Rád som Vás na evente XY spoznal.”
Veľmi aktuálna téma :) Dakujem :) prajem pekny den :)