Konflikty na pracovisku (alebo toaleťák sa sám nevymení)
Možno to bude pre vás šokujúce, ale žiadna firma nemá sofistikovaný samo-vymieňateľný toaletný papier (možno okrem NASA). Áno, aj vďaka takejto banalite sa na pracovisku môže zhmotniť hustá atmosféra, frustrácia z neohľaduplnosti kolegov, až, v krajnom prípade, konflikt. Toaletný papier je, v kontexte témy konfliktov na pracovisku, najmä metaforou. V nasledujúcich riadkoch vám priblížim psychologické pozadie konfliktov a poradím štyri zlaté pravidlá ako im predísť.
Konflikty z pohľadu psychológie
Kognitívni psychológovia Metcalfe a Mischel identifikovali dva typy mozgových systémov, ktoré človek zapája pri vznikajúcom konflikte, tzv. „horúci“ (hot) a „chladný“ (cool). Moja mama vravieva, že nie je dobré šiť horúcou ihlou. Systém hot sa automaticky zapája pri emocionálnych reakciách. Cool nám zasa umožňuje racionálnu reakciu. Konflikt útočí na naše emócie, angažuje hot systém a tímy sa, namiesto generovania nových kreatívnych riešení, rozpadajú.
Konflikt najčastejšie spôsobujú:
- Kontroverzné alebo nedostatočné informácie, ktoré sú rôzne interpretované.
- Neistota alebo keď je toho „v hre“ priveľa.
- Rozdielne názory, postoje a motívy.
Vznikajúci konflikt si predstavte ako chemický experiment v laboratóriu na základnej škole. Máte na sebe biely plášť, cítite sa sebavedomo a jednoznačne ste pánom situácie. Keď však pomiešate veľa neadekvátnych látok dokopy, môže dôjsť k výbuchu. Aby k nemu nedošlo, myslite na tieto štyri zlaté pravidlá.
1. Identifikujte zdroj a podstatu konfliktu
Kým sa začnete rožčuľovať a poviete niečo, čo by ste neskôr ľutovali, zhlboka sa nadýchnite, narátajte do desať a racionálne sa zamyslite nad tým, čo sa deje. Snaha o pochopenie konfliktnej situácie a pohľad cez optiku druhého človeka je začiatok vašej cesty k pozitívnemu výsledku.
2. Zvoľte adekvátnu štruktúru rozhovoru
Nikoho neobviňujte, netlačte slepo vlastný názor a nefixujte sa na to, čo už bolo raz povedané. Sústreďte sa na budúci výsledok. Popíšte fakticky aktuálnu situáciu, navrhnite možnosti riešenia a podporte druhú stranu, aby urobila to isté.
3. Identifikujte spoločný cieľ
Vyriešenie konfliktu najlepšie podporíte nájdením spoločného cieľa alebo benefitu, ktorý jeho vyriešením získate. K jednému cieľu, resp. želanému výsledku, sa dá dospieť rôznymi cestami a benefity môžu byť rôzne v závislosti od osobných postojov či hodnôt, ktoré máte. Nájdite spoločný kompromis.
4. Podporujte aj náročné a nepríjemné rozhovory
Chránime samých seba a nepríjemné v sebe potláčame či odsúvame na neskôr. Máme v sebe evolučne zakódované, že všetky nepríjemné či negatívne emócie sú automaticky onálepkované ako zlé a nežiadúce. Aj to je však súčasťou života a máme tak možnosť rásť, učiť sa nové veci a byť v budúcnosti lepší. Nevyhýbajte sa preto náročným či nepríjemným rozhovorom. Naopak, podporte ich. Vyriešite to, čo vás páli a navyše zo seba budete mať dobrý pocit.
Aj keď sa vám to tak možno nezdá, konflikt nemusí znamenať problém a nemusí byť ani negatívny. Je to zdravý prejav koexistencie dvoch alebo viacerých ľudí v nejakom prostredí. Akceptujte ho ako prirodzený jav a nie znak toho, že je niečo zlé. Pomôže vám riešiť takéto situácie s oveľa väčším pokojom. Prajem veľa úspešne vyriešených „prípadov“, fungujúci tím a nezabudnite pri tom všetkom zhlboka dýchať.
Pre viac informácií si prečítajte aj:
Amy Edmondson, The Psychology Of Conflict, And 4 Ways To Work It Out, Fastcompany
Zachody su velmi popularna tema :-)