Houston, máme konflikt: 3 tipy ako zvládnuť konfliktné situácie
K napísaniu tohto blogu ma inšpirovala psychologička Helena Gutierrez, ktorej prednášku som si vypočula na konferencii HR Leaders. Helena hovorila o tom, že kvôli našej averzii voči konfliktom na pracovisku investujeme enormné množstvo energie na vyhnutie sa alebo ignorovanie konfliktov. Práve vyhýbanie je najčastejšie využívanou stratégiou zvládania konfliktných situácií. Napriek tomu úľava neprichádza.
Z vlastnej skúsenosti viem, že naďalej sa v danej situácii väzníme a predlžujeme agóniu negatívnych emócií, strachu a nepohody. Napadlo vám niekedy, že investujeme oveľa viac energie a času na vyhnutie sa konfliktu ako by sme investovali na priame riešenie situácie alebo konfrontácie? Čo nás tak desí, že sme ochotní sami sebe toto robiť? Rovnica vyhýbania sa konfliktu hovorí jasne v náš neprospech.
Dôvod je zdanlivo jednoduchý. Nielenže máme silnú averziu voči riziku ale vďaka evolúcií aj silný pud sebazáchovy. Našou ďalšou nevýhodou je, že sme naprogramovaní správať sa tak, ako si myslíme, že je to správne a ako sa od nás očakáva. Očakáva sa, že budeme milí, nekonfliktní. Lebo potom nám nič nehrozí. Ak ste králi vyhýbania sa konfliktu a hneď máte vykonštruovaných minimálne dvadsaťosem katastrofických scenárov, čo všetko by sa mohlo stať ak príde ku konfliktu, skúste sa držať nasledujúcich rád.
Byť milý sa do nášho storočia nehodí
Jedným z najčastejších spôsobov, ako sa vyhnúť konfliktu je byť milý. Nech sa deje čokoľvek. Aj keď kolega zje posledný koláčik, na ktorý máte chuť celé doobedie. V tejto situácii rezignujete a prispôsobíte sa tlaku okolia. Byť za každých okolností za milého, príjemného a chápajúceho vás nikam neposunie. Nájdite rozumnú hranicu asertivity, aby ste sa neocitli v pasci, v ktorej vás bude valcovať niekto iný a vaše potreby zostanú nenaplnené.
Buďte objektívni a operujte s faktami
V náročných a stresujúcich situáciách máme tendenciu zamerať všetku našu pozornosť sami na seba. Kým sa necháme valcovať negatívnymi emóciami strácame nadhľad, prestávame byť profesionálni a dosiahnutie našich pracovných cieľov sa vzďaľuje. Čo dosiahnete ignoráciou problému? Vyrieši sa sám? Keď kolegovi nepoviete, že s ním nesúhlasíte alebo že urobil niečo, čo sa vám nepáči, bude váš vzťah kvalitnejší? Tipla by som, že nie. Skúste predýchať príval prvých emócií a choďte situáciu konštruktívne riešiť, s pripravenými faktami a argumentmi.
Zachovajte pokoj
Keď sa začne skloňovať slovo konflikt, okamžite nám v hlave nabehnú predstavy agresivity, absentujúceho rešpektu a neznesiteľná kombinácia negatívnych emócií. Realita však môže byť úplne iná – aj pri konflikte môžete ostať pokojní, neposudzujúci a rešpektujúci voči druhej strane. Stačí sa prekonať a zvoliť konštruktívny prístup.
Zmena neprichádza okamžite. Aj veciam, ktoré si myslíme, že by nám mali ísť jednoducho, treba dať svoj priestor a čas. Majte so sebou trpezlivosť. Nacvičte nové komunikačné prístupy postupne a neočakávajte od seba okamžitú dokonalosť. Pri učení sa aplikovať tieto nové návyky myslite na to, že nie je dôležité urobiť obrovskú zmenu okamžite, ale robiť malé kroky každý deň.
Zdroj:
https://hbr.org/2014/06/get-over-your-fear-of-conflict