Headhunting alebo „lovenie hláv“
Headhunting (executive search alebo priame vyhľadanie zamestnancov) je medzi HR-istami (a nielen nimi) často skloňované slovo. Ale čo vlastne taký „headhunter“ robí celý deň? A akým prínosom pre klienta môžu byť jeho služby?
Headhunting patrí medzi najefektívnejšie náborové metódy. Hlavným dôvodom je najmä to, že headhunter umožňuje zamestnávateľom vyhľadať ten najlepší existujúci talent na trhu.
Ako profesionáli určite viete, čo môže vo firme spôsobiť prijatie nevhodného kandidáta – konflikty a napätie medzi zamestnancami, finančné straty, hodiny zabité nápravou jeho chýb alebo dokonca ohrozenie reputácie firmy. Týmto problémom by sa dalo zabrániť, ak by si firma hneď na začiatku najala profesionálneho headhuntera.
Veľa zamestnávateľov argumentuje, že dokázali na trhu nájsť a prijať dobrých ľudí aj vlastnými silami. Problém je v tom, že našli len „dobrých“ a nie tých najlepších. Väčšinou si firmy vyberajú ľudí s najlepšími životopismi alebo tých, tými, čo pracovali pre spoločnosti zvučných mien To ale stále neznamená, že prijímajú najlepší talent na trhu. Tí najlepší sú totižto väčšinou ľudia, ktorí aktívne prácu vôbec nehľadajú.
To znamená, že firmy, ktoré nepoužívajú služby headhunterov možno najímajú najlepšie talenty na trhu, ale len medzi tými, ktorí aktívne hľadajú prácu. A medzi týmito dvoma skupinami je obrovský rozdiel.
Prínosom headhuntingu je to, že headhunteri hľadajú talenty ešte predtým, ako vzniká potreba. To znamená, že nečakajú na to, kým sa otvorí nejaká pozícia, ale vyhľadávajú talenty na trhu priebežne. Robia za firmy tú najdôležitejšiu prácu a to je kontinuálne budovanie a rozvíjanie vzťahov. A akonáhle sa otvorí nejaká pozícia, dobrý headhunter okamžite vie, kde hľadať tých správnych kandidátov a nemusí sa prehrabávať stovkami životopisov.
A poplatok pre headhunterov? Ak využijete služby profesionálneho headhuntera, vlastne ušetríte. To, že do vašej firmy pritiahne talentovaných ľudí, vám ušetrí oveľa viac peňazí a času ako keby ste museli prijať priemerného človeka a nákladne ho zaškoľovať.
Zdroj:
Ken Forrester, Placement Fees Are Cheap When You Look At Them This Way, The Fordyce Letter