Generácia Z – čo prinesie do pracovného života?
Najskôr krátko z teórie: generácia Z je demografická skupina, ktorej roky narodenia sa pohybujú od polovice 90tych rokov do začiatku rokov 2000. Keďže táto skupina po prvýkrát vstúpila na pracovný trh v roku 2015, začala postupne meniť kultúru spoločností. V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami preferuje odlišné pracovné prostredie, vrátila sa k osobnej komunikácií a je otvorená tým, ktorí „vyčnievajú z davu“. Ako to v praxi ovplyvní náš pracovný život?
Práca na diaľku
Generácia Z preferuje prácu z iného miesta ako z kancelárie. V zásade nemusí ísť o „home office“ v úplnom slova zmysle. Ich pracovným miestom môže byť pokojne útulný stolík v rohu kaviarne či v co-workingovom centre, kde majú možnosť interagovať s ľuďmi z iného typu biznisu, čím si rozširujú svoje obzory. Tradičný pohľad „starších generácií“ je však odlišný – nie si v office, nemôžeš byť produktívny. Kto však zaručí, že keď sedíte v kancelárií svoj čas využívate efektívne?
Flexibilita pracovnej doby
Zabudnite na klasický pracovný čas 9.00 – 17.00 a dajte generácii Z slobodu. Najproduktívnejšími časmi počas dňa sú: 6:00 – 9:00, 15:00 – 17:00 a 22:00 – 01:00. Ak sa na to pozriete bližšie zistíte, že iba jeden časový úsek sa prekrýva s klasickým pracovným časom. Práca na diaľku vo výraznej miere ovplyvňuje manažérov, pretože strácajú kontrolu. Zamerajte sa preto na projektový štýl riadenia ľudí, jasne zadefinované ciele a deadliny. Nezáleží predsa na tom, kde a kedy váš zamestnanec úlohu fyzicky urobil, ale na kvalite a včasnosti. Pri nábore manažérov preto potrebujeme overovať novú kompetenciu – schopnosť manažovať ľudí na diaľku. Tento fenomén síce odštartovala už generácia mileniálov kvôli ich túžbe po „work-life“ balanse. Generácia Z však očakáva „work-life“ integráciu.
Zbohom emaily – vitaj „face-to-face“ komunikácia
Generácia Z veľmi dobre rozumie technológiám, to však neznamená, že ich chcú používať na všetko. Práve naopak, preferujú osobnú komunikáciu, telefonovanie, video chating. Na porovnanie, kolega z generácie mileniálov vám zásadne posiela maily a odpovedá na ne do 2 minút. Kolega z generácie Z príde k vášmu stolu a opýta sa vás priamo, čo potrebuje.
Túžba po osobnej komunikácii v práci vedie pri generácii Z aj k diskusiám o mimo pracovných témach. Áno viem, mnohých z vás v tomto bode napadlo, že je to predsa rušivé a negatívne to vplýva na produktivitu. Takýmto spôsobom sa ale vytvára osobná a živá pracovná atmosféra, ľudia sa cítia byť súčasťou komunity a nie len spoločnosti ako takej, čo v konečnom dôsledku vo výraznej miere znižuje fluktuáciu v tímoch.
Rodová revolúcia
Na mnohých pracoviskách už dlhšie rezonuje otázka LGBT a rovnosti pohlaví. Otázka rodovej identity bude jednou z najsilnejších charakteristických čŕt generácie Z. Treba počítať s tým, že ich vplyvom sa bude stierať akékoľvek delenie na mužské a ženské záležitosti, spoločné toalety nebudú ničím výnimočným. V tomto smere si dovolím tvrdiť, že seriál Ally McBealová predbehol dobu :). S témou pohlavnej príslušnosti úzko súvisí aj dress code a celkový zjav, čo môže výrazne ovplyvniť produktivitu a spokojnosť zamestnancov generácie Z. „Work casual“ alebo „casual“ dress code sú pojmy, ktoré im nič nehovoria, ich heslom je „hoď niečo na seba“. Čo sa stane v office ak muž príde s make-upom a v lodičkách a žena s vyholenou hlavou? Tradičné generácie by takéto niečo asi „nerozdýchali“, generácia Z je pripravená prijať tých, ktorí „vyčnievajú z davu“.
Podľa toho, čo generácia Z prinesie do pracovného života je jasné, že nudiť sa nebudeme :). Pre mňa osobne bude zaujímavé, ako sa vysporiadame z ich preferenciami práce na diaľku a osobnej komunikácie.
Ak by ste sa chceli dozvedieť viac, neváhajte pozrieť článok na LinkedIn.