Emócie v práci alebo ako sa stať majstrom Yoda vašej kancelárie
Čo si myslíte o kolegyni, ktorá sa pri kritike zrazu rozplače? Strácate rešpekt, keď vám šéf odovzdáva feedback s navretou žilou na čele? Silné emócie negatívne ovplyvňujú schopnosť myslieť, komunikovať i konať. Nevplývajú však len na toho, kto ich prežíva.
Podľa výskumov Univerzity v Missouri sú výrazné prejavy pocitov v práci nepríjemné a neželané pre kolegov aj nadriadených. Naše emócie ale nemôžeme pri vstupe do kancelárie odložiť spolu s kabátom, aby sme si ho večer zas zobrali domov.
Emočné prežívanie nie je len automatickou a prirodzenou súčasťou každého jedinca, ale je dokonca potrebné pre prežitie, podobne ako metabolizmus a svalové reflexy.
Výsledkom je, že ich nedokážeme vymazať a zároveň ich v práci nechceme prejaviť. Preto často len zatíname zuby, zaháňame pocity hudbou a žmurkáme, aby nám čo najskôr vyschli oči. Z takejto snahy potlačiť emócie vznikne zákonite katastrofa – v podobe výbuchu, neuvedomelých prejavov alebo psychického vyčerpania. Vyzerá to ako patová situácia? Opak je pravdou. To, čo nevieme zastaviť, musíme ovládnuť.
Superman verzus Majster Yoda
Medzi prehnanými prejavmi a potláčaním pocitov stojí ich kontrola. Prvým krokom ku kontrole je akceptácia. Niekto vám v práci ukrivdil a je vám z toho do plaču? Nezatínajte zuby a nesnažte sa to zahnať preč. Namiesto toho nazvite myšlienku myšlienkou a pocit pocitom: „Myslím si, že mi krivdí a cítim z toho smútok“. Tento proces sa volá labeling a umožňuje uchopiť naše osobné prežívanie s odstupom. Zároveň vyvoláva pozitívne biologické zmeny v mozgu a pomôže nám upokojiť sa.
Ak vami napriek tomu lomcujú emócie, vedci odporúčajú prechádzku (vybehnúť na 5 minút na cigaretu sa neráta). Kráčajte, kým váš mozog nezačne sám prinášať nové pohľady alebo riešenia. Miesto hry na oceľového Supermana sa vďaka tomu stanete majstrom Yoda situácie a získate schopnosť ju konštruktívne riešiť.
Akčný plán
Ak máte naďalej nutkanie konať a prejaviť svoje pocity, robte to vždy premyslene. Odstup, ktorý ste práve získali, vám pomôže pri plánovaní svojej reakcie. Nezabudnite sa sám seba spýtať, či vaša reakcia prinesie len okamžité alebo aj dlhodobé riešenie. Tiež si položte otázku, či pomôže okrem vás aj ostatným. Opäť si rozšírite obzory a nadhľad nad vlastným prežívaním.
Osobná kríza
Silné emócie na pracovisku nemajú vždy pôvod v situácii, ktorá sa práve udiala v kancelárii. Choroba v rodine, rozchod, alebo iná osobná kríza môžu spôsobiť, že na podnety od kolegov a nadriadených reagujeme precitlivenejšie. Vyššie opísané rady môžu poskytnúť chvíľkovú úľavu, potrebný je ale oveľa komplexnejší prístup.
1. Povedzte o svojom probléme
Komunikujte svoju situáciu. Dôsledne si vyberajte komu a v akej miere. Pracovné prostredie, akokoľvek priateľské, nie je priestorom kde by ste mali každému vylievať svoju súkromnú frustráciu. Pôsobí to negatívne na ostatných a môže to uškodiť aj vám. Nie každý vo vašej práci ma rovnaký level empatie a prípadné reakcie sa vás môžu dotknúť.
Obráťte sa len na tých, s ktorými priamo súvisí váš výkon (nadriadený, kolega z tímu, s ktorým pracujte na projekte). Hovorte vecne a jasne formulujte, že vaša súčasná situácia môže ovplyvniť vaše výsledky.
2. Poznajte svoje benefity
Máte možnosť zobrať si sick-day? Umožňuje vaša firma prácu z domu? Informujte sa o možnostiach, ako si zabezpečiť čo najväčší pokoj a priestor na regeneráciu.
3. Majte voči sebe súcit
Znížte očakávania, ktoré máte od svojho výkonu. Sústreďte sa na malé, dosiahnuteľné úlohy a tešte sa z ich splnenia. Vyhnete sa zbytočnej frustrácii a budete cvičiť pozitívne myslenie.
Tip pre manažérov
Vedeli ste, že existuje pojem „CEO-choroba“? Ide o jav, kedy si manažéri neuvedomujú, ako (a že vôbec) ich nálady vplývajú na podriadených. Emočný manažment nie je bežnou súčasťou pracovných tréningov. Dá sa však naučiť pozorovaním. Manažér, ktorý rozumne a otvorene pracuje so svojimi emóciami, sa stáva prirodzenou inšpiráciou. Ostatní v tíme sa vďaka nemu emočnému manažmentu naučia aj bez toho, aby o tom vedeli.
Množstvo sci-fi filmov nám ukazuje budúcnosť, v ktorej sú potlačené všetky ľudské emócie. V žiadnom z nich to ešte nedopadlo dobre.
Nervový systém nám každou emóciou komunikuje veľmi dôležitú informáciu. Tá nás môže doviesť k lepším výsledkom a veľkým osobnostným posunom. Dôležité je vnímať vlastné emócie ako „partnera do diskusie“, nepotláčať ich a aktívne s nimi pracovať. Skúste sa inšpirovať radami v tomto článku. Možno budete pri najbližšej napätej situácii prekvapení – sami sebou.
„May the Force be with you“
O tom, ako zvládnuť osobnú krízu si prečítajte aj na:
Jacquelyn Smith, How To Handle A Personal Crisis At Work, Forbes
Dealing with emotions at work, PENN Behavioral Health