Dobré vzťahy v biznise. Ako začať?
Nie je žiadnym tajomstvom, že jedným z najdôležitejších predpokladov úspechu v biznise sú dobré vzťahy s ľuďmi – kolegami, obchodnými partnermi, klientmi a predovšetkým s potenciálnymi klientmi.
Naším budúcim klientom môže byť ktokoľvek – napr. aj človek, ktorého stretneme na vernisáži či niekde na ulici… Preto si dajte záležať, aby ste zanechali dobrý dojem pri prvom kontakte s človekom, ktorého ste práve spoznali. Pre mnohých z nás je to kľúčový okamih. Môžete veľa získať, ale i všetko pokaziť. Ku každému človeku, ktorému sa predstavujete, pristupujte ako keby to bol váš najvýznamnejší klient.
Biznis všeobecne a obzvlášť v HR je o budovaní kontaktov. Zúčastňujeme sa konferencií, workshopov alebo biznis koktejlov, ktoré sú ideálne prebudovanie kontaktov (networking). Vymeníme si vizitky a na druhý deň si, prostredníctvom profesionálnej sociálnej siete LinkedIn, rozšírime našu sieť o novo získané kontakty. Zašleme ďakovný e-mail s textom „Bolo mi potešením sa s Vami zoznámiť…“ a čo potom? Veľa z nás pri tom skončí s dobrým pocitom, že máme o ďalší kontakt v databáze viac a misia ukončená.
O vzťahy sa však treba aj náležite starať. Skúsený človek v biznise vie, že úspech závisí od udržovania kontaktov a dobrých vzťahov. Často sa stáva, že obchodné vzťahy prerastú do priateľských. Biznis sa niekedy robí oveľa lepšie na golfovom ihrisku alebo večer pri drinku. Nepracovalo by sa vám lepšie, keby ste na každého kolegu alebo klienta pozerali ako na svojho potenciálneho najlepšieho priateľa?
Tipy ako si budovať dobré obchodné vzťahy a aké výhody nám z toho vyplynú si povieme v ďalšom blogu „Pre dobré vzťahy v biznise udržujte pravidelný kontakt“.
Zdroj:
Marla Tabaka, Steps to Easy Relationship Building, Inc. Magazine
Kalen Smith, Business Relationship Building Skills – Benefits & Tips for Success, Money Crashers