5 chýb v neverbálnej komunikácii počas pracovných pohovorov
Aj dokonalú prezentáciu vašich pracovných skúseností na pracovnom pohovore dokážu výrazne pokaziť vaše neverbálne prejavy. Už vieme, že zlé držanie tela aj nevhodné podanie ruky môžu zmariť vaše šance vyniknúť pred ostatnými uchádzačmi o prácu. Dnes vám prezradíme ďalšie najčastejšie chyby v neverbálnom prejave, ktorých sa kandidáti na pohovore dopúšťajú.
Potiace sa dlane
Ani to najdokonalejšie podanie ruky neurobí dobrý prvý dojem, ak sa vám potia ruky. Je jasné, že v stresových situáciách sa tomu úplne nevyhnete. Pomocou niektorých trikov to však môžete eliminovať. Tesne pred pohovorom si na toalete umyte ruky studenou vodou a dobre si ich osušte uterákom. To by vám malo zabezpečiť suché dlane aspoň na 10 minút.
Nedostatok očného kontaktu
Je úplne prirodzené pozerať do očí človeku, s ktorým sa rozprávate. Ak sústredene upierate zrak na stôl alebo von z okna, vysielate tým signál, že buď nemáte dostatok sebavedomia alebo nehovoríte pravdu.
Rušivé zlozvyky
Ak sa počas pohovoru neustále hráte s vlasmi, pozeráte sa na hodinky, či si nebodaj hryziete nechty, pôsobí to na recruitera nesmierne rušivo. Okrem toho tým dávate najavo nedostatok kontroly a neistotu. Často sa takéto zlozvyky prejavia v situáciách, keď ste nervózny – preto kontrole týchto prejavov skúste venovať počas pohovoru zvýšenú pozornosť.
Znudené správanie
Dobrý dojem rozhodnete nezanecháte ani keď sa budete „mrviť“ na stoličke alebo dokonca zívať – jednoducho vytvárať dojem, že sa nudíte a už len čakáte, kedy pohovor skončí. Ak chcete vyzerať zainteresovane, seďte vzpriamene, hlavu nakloňte jemne dopredu a z času na čas prikývnite.
Nedostatok úsmevu
Keď sa usmievate, demonštrujete tým sebavedomie, otvorenosť a energiu. Zároveň vášmu proťajšku podvedome dávate signál, aby sa na vás tiež usmieval. V takejto atmosfére celý pohovor prebehne oveľa príjemnejšie pre obe strany. Skúste sa však vyhnúť neprirodzenému „úškľabku“, ktorý môže vzbudiť v tej druhej osobe dojem, že s ňou nie je niečo v poriadku.
Samozrejme, chyby v neverbálnej komunikácií nerobia len uchádzači o prácu, ale aj tí, ktorí pracovný pohovor vedú. Často vyvolávajú príliš oficiálny až neosobný dojem alebo sú pôsobia roztržito, ako by už mali byť na úplne inom stretnutí. Veríme, že aj vďaka našim tipom budú pracovné pohovory pre obe strany príjemnejšie a úspešnejšie.
Zdroj: Jacquelyn Smith, The 7 Worst Body Language Mistakes Job Seekers Make, BusinessInsider.com