Čaro zaškolenia nového zamestnanca
Niekedy sa môže zdať, že keď príjmete do zamestanania skúseného človeka, tak nepotrebuje žiadne špeciálne zaškolenie, lebo je to tzv. “hotový človek”. Netreba to však podceňovať. Napríklad princípy účtovníctva stoja na rovnakých základoch a riadia sa jednotnými právnymi úpravami, každá spoločnosť má vlastné procesy a postupy, do ktorých by ste nového člena tímu mali zasvätiť.
Ako by to nemuselo byť alebo príhody z praxe
Niekoľkokrát som sa počas mojej praxe stretla s vyslovene nedostatočným zaškolením, ktorého následky boli pre nové zamestnanca buď fatálne alebo výrazne pošramotili vzťah so zamestnávateľom.
V jednom prípade síce dostal nový zamestnanec úvodné zaškolenie k firme a jej histórii avšak po príchode priamo do tímu sa mu už nikto nevenoval. Nebol čas. Výsledkom bolo niekoľkomesačné trápenie a zvažovanie odchodu. Dnes je už viac menej zabehnutý, ale jeho postoj k zamestnávateľovi je naštrbený, nahlodaná je aj motivácia a angažovanosť. Pri prvej zaujímavej príležitosti je rozhodnutý odísť.
Výpoveďou po mesiaci sa skončil iný prípad. Uchádzačka pre neexistujúce zaškolenie robila mnoho chýb, nerozumela procesom a strácala sa v agende. Po jej odchode bola spoločnosť na začiatku. Práca horela a bolo treba opätovne nájsť nového “hotového” človeka.
Prečo je úvodné zaškolenie dôležité?
Prechod do novej práce je náročný ako pre absolventa, tak aj pre skúseného manažéra. Na veľa nových vecí si treba zvyknúť – na ľudí, procesy, firemnú kultúru. Dôkladne premyslené a kvalitné úvodné zaškolenie je veľká pomoc. V čom?
- Spoznanie firemnej kultúry (uľahčí asimiláciu na nové prostredie, pomôže zmierniť stres z neznáma, ukáže hodnoty a princípy, na ktorých firma stojí)
- Retencia (dať výpoveď pre nedostatočné zaškolenie je premárnená šanca pre obe strany)
- Produktivita (pomôže rýchlejšie získať know-how, ukáže správne pracovné postupy a dá základy efektivite)
- Šetrí čas a peniaze (odchodom zamestnanca sa dostávame na začiatok a opakovane treba investovať čas a energiu)
- Reputácia (informácie sa na trhu práce šíria ako lusknutím prsta hlavne vtedy, keď niečo nefunguje)
Čo by malo kvalitné úvodné zaškolenie obsahovať?
Zaškoľovací proces by mal byť dôkladne pripravený a mal by postupne gradovať.
- Na začiatok je vhodné oboznámiť sa s históriou spoločnosti, jej organizáciou a hodnotami.
- Ďalší na “čakačke” sú noví kolegovia. Každý je zvedavý na nového člena. Môžete ho tímu predstaviť hromadne, ale zaujímavou možnosťou je oficiálne plánované stretnutie v zasadačke alebo oddychovej zóne s každým členom tímu samostatne. Ak to iniciuje sám manažér signalizuje to dôležitosť danej aktivity. Takto si od samého začiatku bude vedieť nový zamestnanec priradiť meno k tvári a okrem toho aj infomáciu, za čo je v práci jeho kolega zodpovedný a možno aj čo číta vo voľnom čase. J
- Netreba zabudnúť na menšiu exkurziu po priestoroch. Ak je spoločnosť veľká, je príjemné mať prehľad o tom, kde sedí generálny, kde je HR, kuchynka, ako funguje kávovar a kadiaľ sa bude dať v prípade núdze ujsť.
- Najrozsiahlejšia a najprepracovanejšia časť celého školiaceho procesu by mala patriť samotnej náplni práce. Ideálne je určiť jedného mentora, ktorý sa bude novému zamestnancovi venovať a pre ktorého bude prvým bodom kontaktu v prípade otázok.
“Všetko s miernou” platí aj pre odovzdávanie know-how
Po základom zaškolení a predaní všetkých potrebných informácii k samostanej a plnohodnotnej práci je už na novom zamestnancovi, ako sa so všetkým popasuje. Niekedy je potom užitočné nechať nového člena, aby chvíľu “plával” sám. Musí vidieť, že od neho očakávate samostatnosť a schopnosť nájsť si riešenie svojpomocne. Nebudete ho predsa vodiť za ruku a utekať mu hneď na pomoc. Oplatí sa cielene neodpovedať na otázky nováčika hneď. Ak má “filipa”, odpoveď si na jednoduché problémy nájde aj sám. Ak sa mu to nedarí, je lepšie navádzať ho na správnu cestu, ako mu dať rovno odpoveď. Aj tu však pozor. Ak necháte nováčika “topiť sa” príliš dlho, riskujete zle naučené a už osvojené procesy a postupy. Tie sa potom ťažšie naprávajú a stoja vás v konečnom dôsledku viac času a energie.
Poctivo pripravené zaškolenie dáva novému zamestancovi určite príjemný pocit, pomáha mu rýchlejšie si zvyknúť a nabehnúť. Predsalen, v práci by sme mali ťahať za jeden povraz. Preťahovať sa s novým členom je kontraproduktívne a na konci dňa môžete mať o jeden sval menej. Nie je to škoda?