Čo je asertivita a prečo sa od vás očakáva
Pracovný pohovor prebiehal bez problémov, fundovane ste odpovedali na všetky otázky a váš profil dokonale zodpovedal danej pozícii. Napriek tomu vás nezobrali. Kde nastal problém? Jednou z príčin môže byť nedostatok asertivity.
Asertivita – slovo, ktoré znie cool a trendy, mnohí ho radi používajú, ale nie všetci vedia, čo vlastne znamená. Prvý krát sa ňou zaoberal Američan Andrew Salter v roku 1949, ktorý označil za jednu za najdôležitejších komunikačných zručností schopnosť kompromisu. Asertivitu môžeme definovať ako komunikačnú zručnosť alebo schopnosť primeraným spôsobom vyjadrovať svoje pocity, názory a potreby v interakcii s inými ľuďmi. Asertívny človek vie nielen vyjadriť svoj názor, ale aj akceptovať názory ostatných.
Prečo vášho budúceho zamestnávateľa zaujíma, či ste asertívny? Pre firmu je predsa dôležité, aby ste pri komunikácii s obchodnými partnermi, klientmi a ostatnými subjektmi vedeli taktne a efektívne presadiť svoj názor. Asertivita znamená rešpektovať sám seba a rešpektovať aj ostatných. Ak je recruiterovi alebo manažérovi z vášho prejavu zrejmé, že sám seba rešpektujete, je to pre ňho signál, že stojí zato vás prijať.
Pozor však na zamieňanie asertivity s agresivitou! Asertivita neznamená bezohľadné presadzovanie seba, svojich názorov a cieľov. Práve naopak – mala by slúžiť ako nástroj na odstránenie extrémnych foriem komunikácie, ku ktorým agresivita patrí.
Akými otázkami recruiteri sledujú, či ste asertívny a ako čo najlepšie na pohovore odprezentovať túto zručnosť, sa dočítate v nasledujúcom blogu.
Autor: Martin Huba
Zdroj:
Linda Tillman, Tips for Assertiveness in a Job Interview, Speak Up For Yourself Blog