Angažovanosť zamestnancov alebo 8 krokov ako (ne)stratiť zamestnanca
Len malé percento ľudí chce celý život pracovať na pozícii bezduchého „vykonávača“ bez perspektívy ďalšieho smerovania. Preto je úlohou lídra alebo manažéra, aby bol voči zamestnancom vnímavý a podnecoval v nich chuť v zamestnaní zotrvať. Obzvlášť to platí pri špecialistoch s vysokou pridanou hodnotou, ktorí sú na trhu práce nedostatkový “tovar”. Dnes už totiž neplatí, že zamestnávateľ si vyberá svojho zamestnanca. Keďže dopyt po expertoch prevyšuje ponuku trhu, častokrát je práve zamestnanec „na koni“.
8 dobre mienených rád, ktoré vám pomôžu pri budovaní angažovanosti zamestnancov:
-
-
- Dajte ľuďom víziu. Spokojnosť a vnímanie vlastnej hodnoty zamestnanca výrazne zvyšuje, ak má možnosť spoluvytvárať dlhodobú víziu spoločnosti. To, že vy, ako manažér, víziu firmy viete je super. Ale čo z toho, keď vaši ľudia vidia len dva kroky vpred a zvyšok cesty je zahalený v hmle?
-
-
-
- Buďte človekom a zároveň profesionálom. Nepozerajte sa na zamestnancov ako na stroje. Vnímajte ich individualitu a rôzne formy pridanej hodnoty, ktorú vedia firme priniesť. Správajte sa voči nim konzistentne, nepodliehajte zbytočne emóciám a najmä si pamätajte, že čo raz poviete, už nebudete môcť vziať späť.
-
-
-
- Netolerujte nízky výkon. Dať človeku výpoveď je ťažké, ale aj to je úloha dobrého manažéra. Nie všetci si zaslúžia 28 tisíc šancí svoj výkon napraviť. Navyše, prílišne slabé články v tíme demotivujú top performerov. Prečo by sa mali oni extra snažiť? Prečo by mali robiť veci navyše a byť iniciatívni? Môžu predsa dostať rovnaký plat za podstatne menej vynaloženej energie.
-
-
-
- Oceňujte, pretože dobré výsledky nie sú samozrejmosť. Oceňujte, pretože dobré výsledky nie sú samozrejmosť. Oceňujte, pretože dobré výsledky nie sú samozrejmosť… Myslím, že v tomto bode sme sa pochopili. :)
-
-
-
- Nezavádzajte pravidlá len preto, aby nejaké boli. Počuli ste, že čím viac pravidiel, tým viac poriadku? Alebo ste sa nebodaj dočítali, že motivácia trestom funguje? Nefunguje. Samozrejme, pravidlá musia byť. Ak je ich príliš veľa a najmä takých, ktoré zamestnanci vnímajú ako nezmyselné, kontrolujúce či obmedzujúce, potom ich funkcia nepomáha. Naopak, vytvára frustráciu a požiera čas. Nikto nechce byť nonstop sledovaný Veľkým bratom.
-
-
-
- Nesprávajte sa ku všetkým rovnako. Úplná rovnosť je niekedy kontraproduktívna. Niektorí zamestnanci si zaslúžia mať pocit, že sú vo výhode. Obzvlášť, keď rovnosť neviete aplikovať na 100%. Výsledkom je netransparentnosť a vzniká dojem, že sa rovnaký meter používa len vtedy, keď to vám ako manažérovi situačne vyhovuje.
-
-
-
- Vytvorte priestor pre trochu zábavy či pohodlia. Chce váš programátor Playstation alebo vaša účtovníčka sníva o tuli vaku? Čo je v konečnom dôsledku lacnejšie? Hľadať a vyškoliť nového človeka alebo motivovať existujúceho zamestnanca? Znie to ako nepodstatné maličkosti, ak sa však takýchto drobností nakopí viac, môžete si nájsť na stole výpoveď od zamestnanca, ktorého strata zabolí.
-
-
-
- Budujte svoju emocionálnu inteligenciu. Na rozdiel od štandardného IQ je našťastie emocionálna inteligencia veľmi flexibilná. To znamená, že sa bude zvyšovať priamo úmerne námahe, ktorú na jej budovanie vynaložíte. Naučte sa preberať zodpovednosť a vlastníctvo nielen dobrých rozhodnutí, ale aj tých zlých.
-
Pôvodom slabej angažovanosti zamestnancov býva kombinácia viacerých drobných faktorov v relatívne dlhom časovom období, preto si to ako manažér vôbec nemusíte uvedomovať. Ak však nezaspíte na vavrínoch, adaptujte sa, budete sa pozerať na situáciu aj z druhej strany a vytvoríte dostatočný priestor pre skĺbenie potrieb biznisu s potrebami a motivátormi vašich zamestnancov, podarí sa vám udržať tých najlepších ľudí vo svojom tíme.
Zdroj: https://www.linkedin.com/pulse/eight-bad-mistakes-make-good-employees-leave-dr-travis-bradberry