Ako zvládnuť prvé týždne v práci (3.časť)
V predchádzajúcich článkoch „Ako zvládnuť prvé týždne v novej práci – Deň prvý” a „Ako zvládnuť prvé týždne v práci (2.časť)“ sme sa snažili zosumarizovať rady ako sa hneď v úvode zapísať u nových kolegov aj nadriadeného čo najlepšie. Dnes vám ponúkame poslednú sériu našich praktických tipov.
Ukážte čo viete, ale “nepreháňajte to”. Je samozrejmé, že každý šéf je nadšený, ak má vo svojom tíme aktívneho a motivovaného zamestnanca. Dajte si však pozor na úzku hranicu medzi motivovaným a “premotivovaným”. Nesnažte sa hneď po nástupe na novú pozíciu navrhovať zmeny vo firemných procesoch, interných pravidlách alebo dokonca v stratégii spoločnosti. Možno vás prijali práve nato, aby ste vo firme zmenili niečo, čo nefunguje. Aj tak si však vyhraďte určitý čas na absorbovanie firemnej kultúry a vzťahov, dôkladne zhodnoťte jednotlivé procesy a až potom navrhujete zmeny.
Buďte úprimní. Ak ste boli úprimní vo vašom životopise (a teda ste neuviedli zručnosti o ktorých nemáte ani poňatia), nebojte sa byť úprimní ani po nástupe do práce. Váš nadriadený už z výberového konania približne vie, čo ovládate a čo nie. Ak vám zverí úlohu, s ktorou ste sa doteraz nestretli, priznajte to. Ak jedných dychom dodáte, že sa ju veľmi radi naučíte riešiť, váš šéf vám určite nebude mať čo vytknúť.
Pýtajte sa. Je dosť možné, že počas prvých dní si v novej firme budete pripadať stratený. Neviete, kde je kopírka alebo kuchynka, ako funguje firemný softvér alebo prístupové heslá a niekedy ani čo máte konkrétne robiť. Existuje na to jednoduché riešenie – spýtajte sa. Vaši kolegovia určite pochopia ako sa cítite – oni predsa tiež raz začínali. Dôležité je, aby ste všetky takéto otázky mali jasný dôvod. Pýtajte sa otázky, ktoré poukazujú na Vaše logické myslenie a schopnosť vidieť o krok vpred. Samozrejme otázka, ktorá je hudbou pre uši Vášho nadriadeného je : „S čím Vám môžem pomôcť?“
Plňte úlohy, ktoré vám zadali. V úvode svojho nového jobu nedávajte najavo, že daná práca je „pod Vašu úroveň“. Aj keby ste mali celý deň „prefocovať“ alebo „updejtovať“ databázu, nesťažujte sa. Práve cez vašu vytrvalosť má šéf možnosť vidieť vašu motiváciu a potenciál. A neskôr vám zverí aj zodpovednejšie úlohy.
A na záver… postupujte s rozumom aj čo sa týka vášho zmyslu pre humor. Dokonca aj v prípade, že každý oplýva „vtípkami“ predtým než začne meeting. Ste v tíme nový a ešte neviete, akú hranicu nemôžete prekročiť, obzvlášť, ak je váš šéf nablízku.
Veríme, že aj vďaka našim radám sa hneď na začiatku zapíšete u vášho šéfa a kolegov ako ten „ideálny zamestnanec“. Želáme vám veľa úspechov v novej práci.
Zdroj:
10 Things You Should Never Do When Starting A New Job, Glassdoor.com