Ako si dodať sebadôveru pred pracovným pohovorom či prezentáciou
Poznáte to, čaká vás niečo ťažké, čoho sa obávate ako čert kríža. Prezentácia, pohovor, náročný rozhovor, stretnutie, od ktorého si veľa sľubujete. Viete, že ten veľký moment nastal, pretože tep stúpa, dych viazne, dlane sa začínajú potiť a pocit sebaistoty v nedohľadne. Ako takúto situáciu zvládnuť?
Výzva? Privítajte ju s otvorenou náručou (doslova)
Predstavte si Supermana. Hrbí sa, prekrižuje ruky, alebo sa nebodaj, dotýka krku? Nie, Superman vie, že zhrbený a pokrútený ako paragraf veľkú dieru do sveta neurobí. Nerobte to teda ani vy. Povzbudením je, že aj veda je na vašej strane. Výskumy dokazujú, že ak zaujmete polohu „vystrašeného zvieraťa“ ovplyvní to nielen to ako sa cítite, ale aj váš výkon. Doprajte si aspoň dve minúty a pred stretnutím si v súkromí „zapózujte“. Rozkročte sa, rozpažte, vypnite hruď, presne ako na telocviku na zedéške. Hoci sa možno pri tom budete cítiť hlúpo, naštartujete tak chemické procesy vo vašom tele, ktoré spôsobia, že sa budete cítiť istejší.
Pre viac tipov aké konkrétne pozície zaujať, sa môžete inšpirovať videom od Adriene.
Vyzbrojte sa faktami
Chcete otvoriť otázku navýšenia platu, povýšenia, alebo inej zmeny, ktorú potrebujete presadiť? Venuje čas príprave a sformulujte konkrétne dôvody, pre ktoré by mal váš šéf o tom uvažovať. Zvýšili ste zisk firmy, získali nových zákazníkov, zefektívnili fungovanie vášho tímu? Podporte to konkrétnymi číslami a vyhýbajte sa všeobecným formuláciám. Ak budete mať v rukách konkrétne príklady vašich minulých úspechov, vaša prezentácia bude istejšia, ako keď budete argumentovať, že aj Jožovi z účtovného navýšili.
Zbavte sa vyplní a barličiek
Argumenty a fakty už sypete z rukáva na počkanie. Čo ďalej? Nechajte ich vyznieť. Vyhnite sa „slabému jazyku“, čiže všetkému, čo nepridáva nič k obsahu, ktorý chcete komunikovať. V rámci jarného upratovania vyraďte zo slovníka barličky typu „hm“, „tak“, „proste“, „v podstate“. Držte sa krátkych viet, ktoré obsahujú kľúčové slova a nezahlcujte. Vaši poslucháči to ocenia a zároveň budete pôsobiť kompetentnejšie. Ak sa vám tieto zmeny nezavádzajú ľahko, poproste kolegov, aby boli vašim policajtom slovnej vaty. Prípadne motivujete ostatných a vytvorte fond, do ktorého bude každý „vinník“ prispievať.
Učte sa zo zlyhaní
Postupovali ste presne podľa tohto návodu, no želaný výsledok sa nedostavil… Pristupujte k vašej schopnostiam ako ku svalu, ktorý sa buduje prekonanými skúškami, a hoci si to neradi pripúšťame, aj zlyhaniami. S týmto vedomím sa vaša sebadôvera po neúspešnom pohovore neotrasie v základoch, ale začnete pracovať na schopnostiam a kompetenciách, ktoré vám k vysnenému „jobu“ chýbali.
A keď to nejde, kamuflujte
Keď som začínala robiť pohovory, nahromadenú nervozitu som zvykla prejavovať kolísaním sa na stoličke. Aj keď sa už v tejto role cítim istejšie, občas sa vyskytne niečo, čo ma vyvedie z miery. Vtedy si pomôžem špičkou nohy, ktorú vedome rozpohybujem, a voilá, od pása hore v polohe pôsobím sebaisto a zvyšok je tajomstvom medzi mnou a zemou… a teraz už aj vami :)
Téoriu už poznáte, tak hor sa do toho. Pochopiteľne zmena nastavenia nie je jednoduchá. Čím skôr na nej začnete pracovať, tým skôr sa dostaví želaný efekt. Začnite tým najjednoduchším – postojom. Veď kto by nechcel byť aspoň na chvíľu superhrdinom, však?
O tejto téme si môžete prečítať viac aj tu:
3 tips to boost your confidence, TED.com
Power your language – weed out the weak words, VoxImpact
Amy Cuddy strikes a power pose, CBS News