Ako sa vyhnúť väčšine chýb pri nábore
Objektívnosť je pri práci recruitera jednou z najdôležitejších vlastností. Sme predsa profesionáli! Človek však nie je stroj. Niekedy naše sympatie alebo antipatie voči kandidátovi, ktorého vidíme prvýkrát v živote, môžu ovplyvniť aj náš názor na jeho profesionálne zručnosti a skúsenosti. Možno sa vám to už stalo, no neuvedomili ste si to: na pohovore máte kandidáta, ktorý je vám na prvý pohľad nesympatický. Podvedome sa vám aj jeho profesionálny profil zrazu zdá nevhodný na obsadzovanú pozíciu alebo inými slovami, nevedomky ste „nafúkli“ jeho slabé stránky a zminimalizovali jeho pozitíva. Funguje to však aj naopak. Ak je vám niekto veľmi sympatický, podvedome dokážete niektoré nedostatky v CV-čku alebo v prejave tolerovať. Keďže „sympatie“ a „antipatie“ sú veľmi subjektívne, môžu úplne skresliť vaše finálne hodnotenie kandidáta a v krajnom prípade napr. vylúčiť kandidáta, ktorý by bol na danú pozíciu vhodný. Preto vám ponúkame 7 tipov, ako sa pri nábore vyhnúť až polovici chýb,ktoré súvisia so subjektívnym vnímaním ostatných. Tu sú prvé tri z nich:
- Počkajte 15-20 minút. Neurobte svoje rozhodnutie podľa „prvého dojmu“. Vypočujte si celý príbeh, zvážte plusy aj mínusy a až potom sa začnite rozhodovať, či je kandidát vhodný na prijatie.
- Nepoužívajte „áno“ a „nie“. Nikto z tímu recruiterov by nemal mať právo vyjadriť sa len „za“ alebo „proti“ prijatiu kandidáta. Pri nábore je dôležité vyhodnotiť každú z kompetencií kandidáta určitým skóre, ktoré si každý v tíme vytvorí sám a potom sa skóre spriemeruje. Takýmto spôsobom sa zneutralizuje akékoľvek subjektívne hodnotenie.
- Buďte prísnejší a náročnejší k ľuďom, ktorí sa vám páčia. Ak sa vám niekto na prvý pohľad páči, prirodzene sa ho začnete pýtať pohodovejšie otázky a začnete ignorovať alebo minimalizovať jeho negatíva. Nato, aby ste prekonali túto prirodzenú pohnútku, prinúťte sa pýtať zložitejšie otázky, aby ste zistili, či je kandidát naozaj vhodný na otvorenú pozíciu.
Ďalšie tipy si prečítajte v nasledujúcom blogu.
Zdroj: Lou Adler, How to Prevent 50% of All Hiring Mistakes, LinkedIn Today