Ako sa vyhnúť väčšine chýb pri nábore (2. časť)
V predchádzajúcom blogu sme vám ponúkli prvé tri tipy, ktoré by vám mali pomôcť eliminovať subjektívny dojem z kandidáta a viesť k čo najväčšej objektivite pri pohovore. Dnes vám prezradíme ďalšie užitočné triky.
- Najprv s kandidátom urobte pohovor cez telefón. Pred každým osobným pohovorom sa vyhraďte čas na 15 až 20 minútový telefonický rozhovor s kandidátom. Zamerajte sa na skúsenosti a najväčšie úspechy kandidáta, prípadne iné kvality, ktoré vás v životopise zaujali. To výrazným spôsobom minimalizuje dôsledky „prvého dojmu“. Prvý dojem môže byť totiž veľakrát klamlivý. Preto je na konzultantovi alebo personalistovi, aby hľadal v človeku viac a identifikoval čo najviac kvalít samotného kandidáta.
- Rozprávajte sa s ľuďmi, ktorí sú vám nesympatickí alebo vás na prvý dojem nezaujmú, ako s odborníkmi vo svojej oblasti. Niekedy sú kandidáti nervózni, inokedy majú zvláštny vzhľad alebo vám nesedia ich povahové črty. Aj napriek tomu môžu byť výnimoční. Aby ste zistili, akí naozaj sú, hneď od začiatku sa s nimi rozprávajte ako by boli expertmi v požadovanej oblasti. Po krátkom čase vás o tom možno budú chcieť aj oni sami presvedčiť. To, že je niekto na vás zo začiatku nepríjemný alebo pôsobí chladne, ešte neznamená, že je to jeho prirodzená poloha. Možno sa len zle nastavil a drží si odstup, lebo vás nepozná.
- Ignorujte rozhodnutia, ktoré nie sú podložené faktami. Po pohovore väčšinou nasleduje zhodnotenie, kedy sa s kolegami rozhodujete, či kandidáta „pošlete ďalej“. Pri takomto rozhodovaní neberte do úvahy hodnotenia, ktoré obsahujú výrazy ako „myslím, mám pocit, nepáči sa mi, páči sa mi, zlá alebo dobrá osobnosť“. Za týmito výrazmi totiž takmer vždy nasleduje subjektívne vyjadrenie. Napriek tomu, že „soft-skills“ (mäkké zručnosti) kandidáta sú v každej práci dôležité, je lepšie hodnotiť ich až na konci interview alebo rozhodovacieho procesu. Recruiter je vtedy objektívnejší. Skôr by malo ísť o posúdenie toho, s čím sa dá pracovať, čo sa dá odstrániť, prípadne zlepšiť a čo nie.
- Uprednostnite panelové pohovory pred niekoľkými krátkymi rozhovormi. Ak viacero ľudí absolvuje samostatne jeden po druhom krátky, polhodinový rozhovor s kandidátom a potom len zozbierate ich „pre a proti“ hlasy, je veľké riziko, že vaše rozhodnutie nebude objektívne a často ani správne. Dobre zorganizované panelové rozhovory za účasti 2-3 ľudí, ktoré trvajú okolo 60 až 90 minút sú oveľa efektívnejšie a vedú k objektívnejším rozhodnutiam.