Ako sa moderné firmy starajú o nováčikov v tíme
Nájsť a prijať kvalitného zamestnanca je náročná úloha, ktorá vyžaduje množstvo času a energie. Preto (keď ho už konečne máme „na palube“) je zásadnou úlohou HR oddelenia venovať mu počas prvých týždňov v novej roli dostatok pozornosti. Ako sa o nového zamestnanca na začiatku jeho kariéry vo vašej firme správne postarať, aby sa cítil komfortne, prezradím v dnešnom blogu.
Ak si myslíte, že novému zamestnancovi stačí odovzdať počítač, ukázať mu jeho stôl a nanajvýš ho predstaviť nadriadenému, pretože všetko potrebné ste si už povedali počas pohovoru, mýlite sa. Ak mu v prvých dňoch a týždňoch budete venovať dostatok času a pozornosti, výrazne tým zvýšite jeho šance na úspech v jeho novej roli. A tým samozrejme vašej firme ušetríte čas a financie na recruitovanie jeho náhrady.
Správne uvedenie nového človeka do firmy by malo zredukovať počiatočnú úzkosť z nového prostredia, vybudovať vzťahy s nadriadenými a medzi jednotlivými členmi tímu a obsiahnuť oboznámenie s firemnou kultúrou a hodnotami. Vysvetlime si krok za krokom ako zabezpečiť hladký priebeh nástupu nového zamestnanca do vašej firmy.
Pred nástupom podniknite nasledovné kroky:
- Oboznámte budúcich kolegov a nadriadených o novom zamestnancovi, povedzte im ako sa volá, na akej bude pozícii a kedy nastúpi.
- Vyhraďte mu pracovné miesto a vybavenie (auto, počítač, mobil, atď..), ktoré bude pre svoju prácu potrebovať. Uistite sa, že všetko funguje.
- Zriaďte mu emailovú adresu, pevnú linku, dajte vytlačiť vizitky, pripavte kľúče, čipové karty, pripravte všetky potrebné dokumenty (kópia popisu práce atď.).
- Kontaktujte nového zamestnanca a potvrďte dátum, čas a osobu, ktorú má kontaktovať po príchode do firmy.
- Naplánujte, kto sa bude zamestnancovi v prvých týždňoch venovať a čo všetko bude zaúčanie zahŕňať.
- Spolu s manažmentom či nadriadeným pripravte prvé úlohy, na ktorých zamestnanec začne pracovať.
Počas prvých dní na novej pozícii:
- Zoznámte nového človeka s jeho novými kolegami, nadriadenými a ľudmi na všetkých ostatných oddeleniach, s ktorými bude prichádzať do kontaktu (HR, IT, atď…).
- Urobte mu prehliadku priestorov firmy a vysvetlite, kde si môže zložiť veci, kam môže chodiť na obedy, kde je fotokopírka atď..
- Predstavte organizačnú štruktúru firmy, firemnú kultúru a hodnoty.
- Ujasnite si, komu bude reportovať priebeh a výsledky svojej práce.
- Ešte raz si prejdite popis práce a vysvetlite, čo sa od neho očakáva v prvých dňoch, aké budú jeho prvé úlohy a ako súvisia s ostatnými procesmi vo firme.
- objasnite pracovný čas a prestávky (ak ste sa nedohodli na flexibilnom pracovnom čase), skúšobnú dobu, čerpanie dovolenky, PN-ky a pod.
- Ešte raz prejdite všetky dôležité administratívne záležitosti ako číslo účtu, zdravotné a sociálne poistenie, atď.
- Vysvetlite ako funguje interná komunikácia, ako často sa konajú porady, atď.
Toto všetko sú základné veci, cez ktoré by ste mali s novým zamestnancom prejsť, aby mohol vôbec začať pracovať. V ďalšom blogu pôjdeme ešte ďalej a povieme si, ako prvé týždne novému kolegovi čo najviac uľahčiť, aby sa mohol venovať tomu, kvôli čomu ste ho vlastne prijali.
Zdroje: Getting the Right People, HRCouncil.ca