Ako osloviť kvalitných kandidátov
V jednom z predchádzajúcich blogov sme hovorili o tom, že referenčné programy pre zamestnancov nemusia vždy fungovať. Ak je to podobné aj vo vašej firme, určite privítate zopár rád, ako hľadať vhodných kandidátov pomocou sociálnych sietí a ako do toho efektívne zapojiť aj vašich zamestnancov.
Jadro recruiterskej práce v minulosti spočívalo najmä v oslovovaní aktívnych kandidátov – teda tých, ktorí si hľadajú prácu. Dnes nám sociálne médiá umožňujú interakciu aj s ľuďmi, ktorí sú zamestnaní, nové miesto si aktívne nehľadajú, ale sú otvorení novým kariérnym príležitostiam. Často sú to práve tí najlepší vo svojej oblasti.
Napriek tomu, že sociálne médiá sú ideálnym nástrojom pre hľadanie nových zamestnancov, majú aj svoje limity:
- pasívni kandidáti často nechcú byť oslovovaní a spájaní s firemnými profilmi,
- ak recruiter hľadá pod svojim vlastným profilom, v momente, ako odíde z firmy, berie si so sebou aj všetky konexie, ak využíva jeden firemný profil, pôsobí to neosobne a nie veľmi profesionálne.
„Čo teda máte robiť, aby ste tento nenahraditeľný nástroj využili čo najlepšie?“
Využite sociálne siete vašich zamestnancov
Takmer každý z vašich zamestnancov využíva niektorú zo sociálnych sietí. Vo svojom profile má kontakty, ktoré mu dôverujú. Komunikujú s ním vo virtuálnom svete (a pravdepodobne aj v reálnom živote). Odporúčanie novej pracovnej pozície od neho bude určite dôveryhodnejšie, ako oslovenie od neznámej firmy cez LinkedIn.
Uľahčite zamestnancom šírenie informácií o voľných pracovných miestach
Pomôžte zamestnancom pri zdieľaní tým, že v spolupráci s marketingovým oddelením pripravíte vhodný „status“ či „post“, ktorý budú môcť zdieľať. Vtipne formulovaný popis pozície okorenený dobrým kresleným vtipom budú vaši kolegovia zdieľať na Facebook-u s oveľa väčším nasadením, než oficiálny, fakticky a heslovite písaný popis pracovného miesta. LinkedIn je viac profesionálne orientovaný, neznamená to však, že váš „inzerát“ má byť strohý a bez emócií. Jeho tón čo to naznačí aj o vašej firemnej kultúre. Preto stačí, ak preformulujete do profesionálnejšieho tónu váš Facebook-ový status.
Zatraktívnite hľadanie nových ľudí pre vašich zamestnancov
Väčšina firiem má referenčný program nastavený tak, že odmena za odporúčanie je vyplatená až po ukončení skúšobnej doby nového člena tímu. Možno je čas to vo vašej firme zmeniť. Nemusí nutne ísť o finančnú odmenu. Skúste na spoločnej porade vyzdvihnúť kolegu, ktorý minulý mesiac priviedol do firmy najviac ľudí na pohovor.
Na konci roka môžete na firemnom vianočnom večierku odovzdať putovný pohár „Najlepší náborár“ tomu, kto odporučil do firmy najviac nových kolegov. Priznajme si to sami – zaslúžená pochvala pred celou firmou je jeden z najväčších motivátorov pre zamestnancov.
Zdroj: Kazim Ladimeji, 4 Reasons Your Employee Referral Scheme is Failing, Recruiter.com