Najčastejšie chyby pri zaškoľovaní zamestnanca
Zaškolenie je veľmi dôležité a poznám viacerých ľudí, ktorí kvôli nedostatočnému alebo neexistujúcemu zaškoleniu z práce odišli. Samozrejme, vždy sa dá polemizovať o ich vytrvalosti a bojovnosti. Na druhej strane, zamestnávateľ investuje do výberového procesu čas a energiu, tak prečo by mal toto všetko „vyhodiť do luftu“ len preto, že už nevedel dotiahnuť proces zaučenia nováčika?
Ako by malo vyzerať dobré zaškolenie, sme už v našom blogu riešili. Ale čo ten opačný prípad? Existuje zopár vecí, ktorým sa oplatí vyhnúť.
Stratégia: Plávaj, plávaj, stále plávaj…
Predstavte si tú najnovšiu generáciu na pracovnom trhu – mileniáli, generácia Y. Sú netrpezliví, všetko chceli už včera. Chcú lídra, nie manažéra. Minimálne v ich prípade „hodenie do vody“ nemusí byť to najšťastnejšie riešenie. Ja si však myslím, že toto je vo všeobecnosti zlá stratégia. Ak aj nový človek prežije a naučí sa „plávať“, riskujete, že sa popritom naučí robiť veci neefektívne a s chybami. Naopak, ak by ste mu pomohli, môžete mu ukázať tú najlepšiu cestu a neinvestovať čas do jeho preškolenia.
Stratégia: Poď sem, sem klikni, toto takto…
Úplne opačný prípad je ten, keď novému zamestnancovi nenecháte priestor na vlastné premýšľanie či na porozumenie. Do detailu mu nadiktujete celý postup, aj keď už možno ani sami neviete, prečo sa veci robia daným spôsobom. Skrátka sa tak robili vždy, však? Nechajte nováčika, nech si to skúsi sám. Veď na vlastnej chybe sa naučí najlepšie. A zrejme budete prekvapení, na aké zlepšováky a finty môže prísť vďaka tomu, že sa nenaučil staré štruktúry presne tak, ako ste požadovali. Zároveň predídete tomu, že si z neho vychováte cvičenú opičku, ktorá sa vás bude chodiť pýtať aj na hlúposti.
Stratégia: Rýchlokurz geniality
Dá sa za týždeň naliať do hlavy know-how celej pracovnej pozície, na ktorú ste nováčika prijali? Ak dostane len teóriu a k praxi sa dostane o mesiac, veľa vecí zabudne. To, čo ste mu už spomínali, mu budete musieť aj tak pripomenúť nanovo, takže si vlastne pridávate prácu.
Stratégia: Ty si to už robil, takže vieš, čo treba
Nepredpokladajte, že keď už niekto pracoval na podobnej pozícii, tak bude hneď vedieť, čo a ako vo vašej firme funguje. Vaše procesy, systémy, nastavenia a očakávania môžu byť úplne odlišné –rovnako ako aj kvalita práce a štandardy. Nikdy neviete, aké návyky a spôsoby si priniesol z predošlej práce. Predpokladom, že už všetko vie, riskujete sklamanie, zmätok a určite aj omyly.
Ak si nie ste istí, či máte zaškolenie správne nastavené, poproste nováčika, ktorý si ním už prešiel, o spätnú väzbu. On vám najlepšie zhodnotí, čo mu chýbalo, čo bolo zbytočné, alebo čo sa mohlo riešiť aj oveľa neskôr. Najideálnejšie je mať presne zadefinovaný obsah zaškolenia, školiteľov jednotlivých okruhov a zároveň to, čo by mal na ich konci nový člen tímu ovládať.
Zaškoľovanie nových zamestnancov býva chápané ako nutné zlo. Prečo by ste mali teraz sedieť pri niekom, kto možno nevydrží ani pol roka, keď vám stojí biznis na stole? Práve s tým biznisom vám však môže nový človek neskôr pomôcť. A čím lepšie ho zaučíte, tým lepšie pre vás.
Uplne trefne napisane, cely cas som pri citani prikyvovala hlavou nad skusenostami z byvalych robot…