Budovanie personal brandu, alebo ako dať vášmu menu pridanú hodnotu
Sajfa, Rytmus, či Michal Truban. Áno, sú to všetko úspešní ľudia. Ale stoja za nimi roky práce a budovania personal brandu. Alebo si myslíte, že je náhoda, že Rytmusovi postavili dom práve sociálne siete? No napríklad Youtuber Gogoman, ktorý nemal za sebou žiadnu predchádzajúcu kariéru, ale získal si obrovskú vizibilitu priamo budovaním vlastného mena.
Čo je to personal brand?
Dnes už nehovoríme, či niekoho meno je značkou alebo nie je. Každý človek využívajúci sociálne siete je určitou značkou. Nie každý si však tú svoju cielene buduje, čím stráca aj v budúcom kariérnom raste.
Ľudia dôverujú viac ľuďom, ako značkám. Je to hlavný dôvod, prečo spoločnosti využívajú vo svojich reklamách známe osobnosti. Ak môj idol používa nejaký produkt, chcem ho predsa používať aj ja. Takisto je to aj so spoločnosťou. Spravili ste niečo v spoločnosti, kde pracujete, a boli ste v známom magazíne? Áno, týmto si budujete svoj brand.
Ako si budovať vlastnú značku?
-
Začnite o sebe premýšľať, ako o značke
Čo by ste chceli, aby si ľudia predstavili, keď uvažujú o vašom mene? Existuje nejaká činnosť, odbor, alebo zameranie, ktoré by sa mohlo spojiť s vaším menom? Identifikujte to, v čom ste dobrý a akú cieľovú skupinu tým môžete zaujať. Kto by nechcel mať zamestnaného obchodného zástupcu, ktorého poznajú vaši potencionálni zákazníci?
-
Spravte si audit svojho sveta
Predtým, ako začnete so stratégiou budovania svojej značky cez rôzne kanály, spravte si audit toho, čo už máte. Zamerajte sa najmä na to, čo môžete využiť a čo vám prinášalo hodnotu. Zúčastnili ste sa konferencie, kde ste prednášali alebo ste písali nejaký článok? Takto môžete získať cennú spätnú väzbu pre budúcu stratégiu.
-
Vlastný online svet
Na Slovensku je podľa Google štatistík 87% ľudí online. Preto budovanie vášho brandu najľahšie uchopíte, ak budete online aj vy. Okrem obsahu vašich príspevkov sa zamerajte aj na dizajn a konzistentnosť. Urobte si pomyselný dizajn manuál a zamerajte sa napríklad na využitie užšej škály farieb a podobne.
Kde všade byť online?
Kde všade ešte môžete byť?
- Twitter, Google Plus, Xing, Youtube, Snapchat, Whatsapp, Viber amnožstvo ďalších
-
Nájdite spôsoby, ako vytvoriť pridanú hodnotu
Prečo by ľudia mali navštevovať vaše stránky, sociálne siete a zaujímať sa o vaše meno? Toto docielite jediným spôsobom – že im niečo prinesiete. Môžu to byť kvalitné blogy sledujúce trendy, vaše názory na problematiku, či polonahé fotografie. Všetko závisí od vašej cieľovej skupiny.
Hľadajte to, čím sa môžete odlíšiť. Buďte jedinečný, buďte priekopníkom. Skúste sa zamerať na jednu vec. Ak chcete byť napríklad bloger, v takom prípade je blog váš hlavný kanál a všetky ostatné ho iba podporujú V praxi to vyzerá tak, že síce píšete blog, ale predtým ho odpromujete videom na Instagrame a po jeho uverejnení ho zazdieľate na Facebooku.
-
Ak sa v niečom angažujete, robte to s cieľom
Hľadajte si aktivity, z ktorých niečo budete mať. Nemyslím tým, že si pri akejkoľvek aktivite poviete, že je lepšie robiť niečo, ako nič. Takto to nefunguje.
Preto si vyberajte aktivity a obsah, ktoré sú zamerané na vašu cieľovú skupinu alebo obsahu, ktorému sa venujete. Takto si zaistíte, že vizibilita vášho mena bude spájaná s tým, čím chcete. Odporúčam vám merať si každú vykonanú aktivitu. Pomôže vám to pri určovaní budúcich priorít.
-
Neustály rozvoj a posilňovanie značky
Budovanie osobnej značky je kontinuálny proces. Ak na chvíľu „zaspíte na vavrínoch“ a nepôjdete v najnovších trendoch, môžete stratiť mesiace predchádzajúcej práce. Sledujte novinky v platformách, ktoré používate a zásobujte svoje publikum všetkými novými vychytávkami.
Ako budovať svoj brand v práci?
- Firemná kultúra a hodnoty – ich tvorba, alebo dodržiavanie
- Vzdelávajte sa a získavajte teoretických informácií
- Evidujte si vlastné osobné úspechy, ktoré ste dokázali
- Pýtajte si spätnú väzbu a odporúčania, ktoré neskôr použijete
- Píšte blogy, rozprávajte o vašej práci priateľom
- Pochváľte sa vašou prácou na LinkedIne, Facebooku, …
- Pomôžte vášmu nadriadenému k úspechu
- Neustále sa pýtajte, čo je ešte potrebné zlepšiť
Prečo sú pre firmy lákaví ľudia s dobrým personálnym brandom?
Firmy sa predbiehajú v tom, kto bude mať viditeľnejšiu značku. Vy im v tom so svojim vlastným dobrým brandingom môžete ľahko pomôcť. Takýto angažovaní zamestnanci píšu firemné blogy, prednášajú na workshopoch, či konferenciách a šíria priamo aj nepriamo dobré meno spoločnosti, v ktorej pracujú. Takého zamestnanca predsa každá spoločnosť hľadá.
Podľa prieskumu peoplemanagement.co.uk sú angažovaní ľudia zároveň:
- o 27% optimistickejší, čo sa týka firemnej vízie
- 20% z nich zostane pracovať aj mimo pracovnú dobu
- 40% z nich považuje firmu za konkurencieschopnú
Dnes už očakávame, že personalista si o nás nájde množstvo informácií online na sociálnej sieti, našom blogu a podobne. Je iba na nás, či tam nájde fotografie zo šialenej párty, alebo niečo, čo pomôže našej vlastnej značke.
Na záver ešte jeden tajný tip: Najlepším budovaním vlastnej značky je dobrovoľníctvo alebo pomoc neziskovým organizáciám. Okrem pragmatického dôvodu budovania mena, tým urobíte tzv. „extra mile“ a pomôžete ľuďom, ktorí to potrebujú.