Ako prežiť v jednej práci dlhé roky
Keď som si robila prieskum k tomuto blogu, narazila som na desiatky článkov o znakoch, že máte zmeniť prácu prípadne štúdií prečo je tzv. „job hopping“ novým trendom (pre fanúšikov seriálov, citujem „job hopping is a new black“), ale takmer nikto sa nevenoval téme ako si dlhodobo budovať kariéru a rozvíjať sa v jednej firme.
Podľa zahraničných prieskumov 41% zamestnancov z generácie mileniálov neplánuje v súčasnej práci zostať viac ako 2 roky. Podľa iného prieskumu dokonca 52% respondentov z tej istej generácie je presvedčených, že lojalita zamestnancov sa preceňuje.
Je teda lojalita v zamestnaní skutočne „out“? Ak si nemyslíte, že kariérny rast musí byť zákonite spojený so zmenou zamestnávateľa, čítajte ďalej (a ostatní, čítajte ďalej tiež, iný uhoľ pohľadu nie je nikdy na škodu :) ). Ako teda „prežiť“ v jednej firme dlhé roky?
Sledujte trendy a vzdelávajte sa
Znie to ako klišé, ale ak chcete kariérne rásť (či už v rámci jednej firmy alebo viacerých), inak to nejde. Charakter práce v mnohých oblastiach sa tak rýchlo mení, že bez práce na sebe nezvládnete udržať krok. Napríklad v našej sfére, v oblasti HR, sa každodenná náplň práce tak zmenila, že recruiter, ktorý pred desiatimi rokmi patril medzi najlepších, ním nemusí byť automaticky aj dnes. Hľadanie ľudí na sociálnych sieťach či využívanie pokročilých metód vyhľadávania v rámci databáz uchádzačov, sú všetko trendy posledných rokov. Preto sledujte odborné blogy a „influencerov“ z vašej oblasti, navštevujte pravidelne rôzne konferencie, eventy a workshopy. Nielenže spoznáte veľa zaujímavých ľudí, ale zároveň nikdy neviete, čo a kto vás v práci posunie ďalej.
Prepájajte súvislosti, znalosti a ľudí
Dnes už žiadna oblasť biznisu nie je striktne oddelená od ostatných. Ak opäť spomeniem príklad z HR, to už dávno nie je len o mzdách, spracovaní dochádzky či pracovných zmlúv. Čoraz viac rezonujú pojmy ako big data, HR marketing či „candidate experience“ (zážitok kandidátov). Univerzálny HRista teda nemá prehľad len v zákonníku práce, ale vie propagovať otvorené pozície na LinkedIn a popritom ešte vyhodnotí efektivitu poslednej náborovej kampane. Preto majte oči otvorené. Možno vo svojej práci využijete aj znalosť, ktorú ste počas vášho štúdia považovali za úplne zbytočnú (viete napríklad, že základ pre X-Ray vyhľadávanie kandidátov cez Google tvorí logika využívaná už desiatky rokov aj na vyhľadávanie informácií vo všetkých veľkých knižniciach?)
Nečakajte, že zmena príde sama – iniciujte ju
Posledné tri roky sa venujem oblasti „customer experience“, teda zážitku kandidátov z výberových procesov. Ako sa ale stalo, že absolventka odboru knižničných vied príde k takejto role vo firme? Jednoducho presvedčí svojich manažérov, prečo je dôležité venovať sa tejto téme a hlavne akú pridanú hodnotu biznisu prinesie. Môžete oponovať, že vo veľkých firmách a korporáciách to nie je také ľahké. Máte pravdu. Mnohí manažéri však práve ocenia vašu proaktivitu, kreatívne nápady a nový prístup k riešeniu problémov. V prvom rade sa zamerajte na to, čo je pre firmu z hľadiska biznisu skutočne dôležité a skúste nájsť priestor, kam viete práve vy priniesť najväčšiu pridanú hodnotu. Možno budete sami prekvapení, aký názov pozície uvidíte za nejaký čas na svojej vizitke.
Buďte otvorení príležitostiam
Keď som pred troma rokmi dostala ponuku pracovať aj pre naše české pobočky, nebolo mi všetko jedno. Na jednej strane išlo o novú výzvu, ktorá ma však vytrhla z môjho komfortu, keďže s ňou bolo spojené intenzívne cestovanie. Ak za mesiac strávite skoro dva týždne na služobných cestách zistíte, že vám vlastne už nezostane veľa času na rodinu, priateľov a koníčky, ako ste boli zvyknutí. Na druhej strane ma žiadna skúsenosť pracovne neposunula viac, ako práve ten prvý rok. Príležitosti teda nemusia automaticky prichádzať len zvonka.
A na záver – cestujte, relaxujte, nájdite si čas na šport, jednoducho pravidelne vypnite od práce, aj keď vás baví a máte to šťastie, že pracujete zo skvelými ľuďmi (a to platí bez ohľadu na to, či ostávate verní jednej firme alebo meníte zamestnávateľa každé dva roky).