Exit interview (výstupný pohovor so zamestnancom) – čo sa pýtať?
Zamestnanci nielen prichádzajú, ale aj odchádzajú – kolobeh života každej firmy :-). Keď mi na stole pristane výpoveď, mne osobne vždy víria hlavou otázky: Prečo sa tak rozhodol? Mohli sme urobiť niečo inak, aby sme ho udržali? Aké faktory zohrali rolu pri jeho rozhodovaní?
Výstupný pohovor vám môže mnohé prezradiť nielen o odchádzajúcom zamestnancovi, ale aj o tom na čom môžete ako firma stavať a čo zlepšovať. Rada by som sa s vami podelila o pár otázok, ktoré počas výstupného rozhovoru zvyčajne kladiem:
- Prečo ste si začali hľadať/zvažovať novú prácu?
- Čo vás nakoniec viedlo k prijatiu novej pozície?
- Mali ste všetky prostriedky na to, aby ste prácu mohli robiť dobre?
- Ako by ste opísali kultúru našej spoločnosti?
- Čo sme mohli urobiť, aby ste u nás zostali pracovať?
- Ak by ste mohli niečo zmeniť na vašej práci alebo spoločnosti, čo by to bolo?
- Čo ste mali na vašej práci najradšej?
- Aký bol váš najlepší a najhorší deň v práci?
Nenechajte sa odbiť strohými odpoveďami a pátrajte po konkrétnych príkladoch a situáciách. Rovnako ako pri klasickom pohovore, môžete využiť behaviorálne kladenie otázok. Držte sa metódy STAR (situácia – úloha – akcia – výsledok), ktorá vám pomôže držať štruktúru rozhovoru.
Nedávno som absolvovala exit interview s kolegyňou a vďaka jej odpovediam na tieto otázky som sa dozvedela viac o:
- motivácii,
- aktuálnych ponukách na trhu práce,
- benefitoch konkurencie,
- vnímaní našej spoločnosti samotnými zamestnancami,
- procesoch, ktoré vieme vylepšiť,
- silných stránkach, na ktorých vieme stavať,
- chybách, ktoré robíme a neuvedomujeme si ich.
Predtým, ako zatvoríte dvere zasadačky a sadnete si za stôl so svojim (za chvíľku už bývalým) zamestnancom, nezabudnite na to, že sa pravdepodobne dozviete viac negatív ako pozitív. Veď keby bolo všetko dokonalé, zamestnanec by neodchádzal :-). Informácie prijímajte s pokorou a vnímajte ich ako cenné rady, vďaka ktorým budete vedieť eliminovať ďalšie odchody. Nepúšťajte sa do ofenzívy a presviedčania, že to tak predsa nie je.
Pointou výstupného pohovoru je vypočuť si názor druhej strany. Vašu šancu udržať si zamestnanca ste už žiaľ premeškali. Útočným prístupom vytvoríte komunikačnú bariéru a nič sa nedozviete. Dôležité je sa poučiť, kľúčové zistenia aplikovať do praxe a nehodiť ich do šuflíka.
Ďalšie otázky na výstupný rozhovor so zamestnancom nájdete napríklad aj na Glassdoor.