Trendy v nábore zamestnancov: HR žije data miningom a HR brandingom
V komunite HR momentálne najviac znejú termíny ako big data a HR branding. Ako každá iná oblasť, aj HR si stále viac zjednodušuje život vďaka technológiám, čo ovplyvňuje nielen charakter práce recruiterov, ale aj to, ako vyzerajú výberové procesy. Čím teda žije aktuálne svet HR?
Data mining
Kvalitné dáta pomáhajú lepšie plánovať nábor a pripraviť sa na realitu trhu práce. Napríklad vďaka dátam z nášho informačného systému vieme, že na jedného umiestneného kandidáta musíme osloviť cca 100 ľudí a osobne stretnúť minimálne 12. Samozrejme, to závisí od sektoru, úrovne pozície či lokality práce.
Nová rola recruiterov
Za posledné roky sa charakter práce nás recruiterov výrazne zmenil. Hľadanie zamestnancov už nie je len o zavesení inzerátu a následnom „prehrabávaní sa“ desiatkami životopisov. Recruiteri musia efektívnejšie pracovať s informáciami, ktoré majú vo svojich (big) databázach, poznať pravidlá „fulltextového“ vyhľadávania, aby dokázali vydolovať tých ľudí, ktorých potrebujú. Potom ich stačí už „len“ presvedčiť…
U mladých generácií (Y a Z) sa ako efektívne ukázali guerillové náborové aktivity, angažovanie budúcich kolegov v (online) komunitách so spoločnými témami.
Éra referenčných programov
V internom recruitmente sú rozhodne trendom referenčné programy motivujúce zamestnancov obzerať sa po nových kolegoch vo svojej komunite. V porovnaní s ostatnými zdrojmi kandidátov sú totiž najefektívnejšie – firmy z nich majú v priemere 40% prijatých zamestnancov, ale umožňujú vybrať z oveľa kvalitnejšej „vzorky“ uchádzačov (cca 7% kandidátov vstupujúcich do výberu). Pre porovnanie – pracovné portály poskytujú až 50% uchádzačov vstupujúcich do výberov, ale sú zdrojmi len 15% z prijatých zamestnancov.
Motivácia uchádzačov
Keďže dopyt po skúsených špecialistoch na trhu práce je veľmi veľký, často nastáva situácia, že šikovní kandidáti si môžu vyberať z viacerých pracovných ponúk. V tomto prípade nastáva určitý „boj“ medzi firmami, aby ho získali práve do svojho tímu. Často firmy ponúknu balík priamych benefitov, ako služobné auto, preplácanú PN-ku alebo firmou preplácaný vodičák. Z pohľadu krátkodobej motivácie to znie super. Bude to ale dostatočne motivovať vašich zamestnancov v strednodobom alebo dlhodobom horizonte?
Rastúca sila technológií
Videopohovor už nie je ničím neobvyklým, ešte väčším zjednodušením je systém vopred pripravených otázok, na ktoré uchádzač nahrá svoje odpovede na video. Otázkou ostáva, či je pre firmu efektívne, keď zamestnanci fyzicky stretnú svojho nadriadeného a kolegov po prvý krát až v deň nástupu. Ako veľmi bude pre Vašu spoločnosť motivovaný človek, ktorý počas výberu komunikuje len z počítačom?
Rozhodne sa neobávam, že recruiterom hrozí vyhynutie. Osobný rozhovor je najlepší a najkomplexnejší nástroj spoznania budúcich kolegov. Navyše, ak ho vedie kvalitný recruiter, môže to byť veľmi príjemný zážitok pre obe strany.