Ako si uloviť šéfa – hľadanie práce cez Linkedin
Hľadanie práce a internet sú už nejakú dobu nerozlučnými priateľmi. Zapnete počítač a do prehliadača zadáte mená najznámejších pracovných portálov. Hoci je to overená a nepochybne fungujúca cesta, má svoje limity. Zistili ste, že váš vysnívaný zamestnávateľ práve nič (vhodné) neinzeruje? Chcete vyniknúť medzi reakciami, ale v inzeráte nie je priamy kontakt?
Chodiť „klopať na dvere“ s vytlačeným CV-čkom sa už nenosí. Napriek tomu nie ste v patovej situácii. V skutočnosti totiž nemusíte opustiť teplo domácej wifi. Stačí využiť najväčší boom dnešného sveta – sociálne siete.
Prvou alternatívou na nájdenie práce je sieť pre profesionálov, Linkedin. Dnes má 112 tisíc registrovaných užívateľov zo Slovenska. Šanca, že jedným z nich je váš vysnívaný šéf, nie je vôbec malá.
Ako nájsť a osloviť potenciálneho šéfa?
V prvom rade si všimnite, že hovorím rovno o potenciálnom šéfovi. Žiadne HR, asistentka, ani všeobecný mailový kontakt bez mena. Vďaka jednoduchému Linkedin vyhľadávaniu sa za pár sekúnd dostanete priamo k profilu človeka, ktorý o vašej žiadosti o prácu definitívne rozhodne.
Než otvoríte jeho profil, nezabudnite sa poriadne pozrieť na ten svoj
Samozrejmosťou je popis pracovnej histórie a fotka. Pracovnú históriu podporte pridaním zručností, ktoré ovládate a ktoré môžu vaši známi potvrdiť. Vašou zbraňou môže byť „headline“, ktorý sa každému zobrazí hneď pri vašej fotografii. Miesto suchých názvov pozície a otrepaných výrokov predajte svoju vlastnú, špecifickú skúsenosť („Eventový profesionál, ktorého podujatia potešili už viac ako 1000 ľudí“ znie predsa atraktívnejšie, ako „Miluj svoje zamestnanie a už nikdy nebudeš musieť pracovať“).
Ak ste so svojim profilom spokojní, prvým krokom je zaslanie žiadosti o spojenie
300 znakov tvorí váš prvý priestor zaujať. Nemrhajte ním. Nemusíte hovoriť ako sa voláte a čo robíte – všetko je vo vašom profile. Radšej jasne sformulujte prečo oslovujete práve jeho a čo je váš cieľ.
Potvrdil vašu žiadosť? Hurá do písania mailu!
Nemusíte ho poslať do hodiny, určite však nečakajte niekoľko dní – železo treba kuť, kým je horúce. Ideálne je, ak máte mail vopred pripravený a už si ho po sebe len skontrolujete. Pri písaní sa držte nasledovných pravidiel:
1. Buďte informovaní a konkrétni
V tejto komunikácii ste vy a konkrétny manažér konkrétnej firmy. Čo máte spoločné? Jeho profil, stránka spoločnosti a Google môžu byť zdrojom mnohých inšpirácií. Nezabudnite, že každý človek (nie len manažér) má svoje ego. Okrem svojich skúseností teda vyzdvihnite aj tie jeho. Hneď v úvode tak môžete nadviazať vzťah, ktorý zaujme a uľahčí komunikáciu.
2. Dodržte sľub
Napísali ste, že chcete prispieť k rozvoju jeho oddelenia? Každé tvrdenie o sebe podporte konkrétnou skúsenosťou z praxe a napíšte, prečo môže byť danej spoločnosti nápomocná.
3. Nezatvárajte dvere skôr ako ste ich otvorili
Vyhnite sa formuláciám ako: „ak nemáte momentálne otvorenú vhodnú pozíciu, budem rád, keď sa mi v budúcnosti ozvete/ponecháte si ma v databáze“. Nahraďte ju napríklad: „aj keď momentálne nemáte otvorenú vhodnú pozíciu, budem rád, ak si nájdete pol hodinu na krátke stretnutie, kde sa vám bližšie predstavím a porozprávame sa o budúcich možnostiach“.
Nenašli ste „toho pravého“?
Stále môžete vďaka Linkedin zvýšiť svoju šancu na nájdenie vysnívanej práce. Stačí, ak budete viditeľní – pridávajte sa do odborných skupín a píšte tam svoje profesionálne postrehy. Stretli ste niekoho šikovného? Potvrďte jeho zručnosti a napíšte mu odporúčanie. Ak sa inšpiruje a spraví to isté, váš profil bude atraktívnejší. A napokon, sledujte, kto videl váš profil a nadviažte kontakt – možno si vás vysnená spoločnosť už všimla a čaká na váš záujem.
Základné rady k Linkedin máme za sebou. Ak sa nebojíte byť inovatívni a priami, ostáva vám len prihlásiť sa a začať aktívne budovať svoju vysnívanú pracovnú budúcnosť. A tí, ktorí nemajú (a nechcú mať) konto na Linkedin, no radi by skúsili hľadanie práce cez sociálne siete – nezúfajte. V ďalšom blogu vám ukážem, že rovnaké zázraky dokážete aj s Facebookom.