90 dní v novej práci alebo ako prežiť medové týždne?
Ako si racionálne a bez klamlivých pocitov vybrať novú prácu už viete. Vaša nová pozícia teda spĺňa všetky kritériá, ktoré ste si poctivo podľa návodu stanovili. Napriek tomu môžu prísť v prvých týždňoch negatívne myšlienky, pocit frustrácie alebo sklamania. Poviete si, Svoradová nás zavádzala! Nemusí to byť ale nutne tak. Ako pri výbere práce, aj po nástupe nás môže mozog oklamať a nájsť nespokojnosť tam, kde nie je. Ako sa tomu vyhnúť?
Pravidlo 90 dní
Toto pravidlo je o otvorenej mysli. Príchod do nového prostredia, s novými ľuďmi a zodpovednosťami je vždy je spojený s podvedomým pocitom nestability. Ten nás môže hnať k prirýchlym (a často krát nesprávnym) úsudkom o kolegoch, dennodenných úlohách, práci ako takej. Doprajte vynášaniu úsudkov čas. Prvých 90 dní sa pokúste čo najdlhšie zostať v role pozorovateľa a nie sudcu. Hoci prvé dojmy sú dôležité, ak si od nich zachováme odstup, môžu sa rýchlo ukázať ako mylné. 90 dní je navyše štandardné trvanie skúšobnej lehoty. Rovnaký priestor, ako dostávate na preukázanie svojich schopností, dajte aj vy svojmu novému pracovnému prostrediu.
„Expectations Hangover“
Ak ste už prijali pracovnú ponuku, je to zrejme preto, že sa vám páči a tešíte sa na novú príležitosť. Všetci dobre vieme, že ani v súkromnom živote nie je nič len ružové (alebo čierne). To isté platí o práci. Je možné, že niektoré z vašich entuziastických očakávaní nebudú na novej pozícii naplnené. Alebo prídete na nečakaný „zádrhel“ – povinnosť, či interné pravidlo, ktoré vám nesedí (predvídať sa nedá všetko). Keď sme nadšení a zapálení pre vec, aj to najmenšie sklamanie môže v našom mozgu spustiť pocit veľkej frustrácie. A tá je najhoršou kamoškou pracovného života. Ako takúto situáciu riešiť?
Aby náraz medzi nadšením a realitou bol čo najmiernejší (a náš postoj k nemu rozumný), úplne stačí, že niečo také vopred očakávame. Len čo si pred nástupom pripomenieme, že „expectations hangover“ môže prísť, náš mozog sa na to nastaví a prípadná frustrácia bude mať oveľa menšie rozmery (je to ako vypiť dostatok vody k pár pohárikom vína).
„Reality Check“
Každý sa chce v novej práci ukázať v tom najlepšom svetle. Práve táto prirodzená a zdanlivo skvelá vlastnosť je ale možným zdrojom budúcich nepríjemností. Hlavne ak si v zápale nastavíte latku privysoko. Nadšenie (a potreba ukázať ho) môžu viesť k vysokému tempu, nadčasom alebo zvýšenej ochote pomáhať iným, ktoré nie sú pre vás dlhodobo udržateľné a vyhovujúce. Môžete spôsobiť, že na vás budú kladené očakávania, ktoré neviete napĺňať. A prichádza „reality check“ v podobe obojstrannej frustrácie – nespokojnosť zamestnávateľa so zníženým výkonom, ktorá povedie k vašej nespokojnosti. Ak sa vám to zdá nelogické, skúste si situáciu otočiť – ak by váš nový zamestnávateľ na začiatku ponúkal viac, ako vám dokáže dávať po celý rok, ostali by ste sklamaní. Pristupujte preto k svojmu nadšeniu a silám v úvodných týždňoch rozumne a radšej striedmo.
Ste v tom dvaja
Keď sa vám po mesiaci zdá, že príchody do vašej novej kancelárie sú pre vás stále menej veselé, máte dve možnosti. Môžete sa pýtať, „Čo všetko je v tomto zamestnaní zlé?“ Skúste si ale položiť opačnú otázku – „Čo môžem urobiť, aby to bolo lepšie?“ Ste nová krv s novými pohľadmi a možno vaše nápady nepomôžu len vám, ale aj ostatným kolegom. Môžete sa stať hnacím motorom pozitívnych zmien pre celú firmu.
Príchod do novej práce má veľa spoločného so začiatkom nového vzťahu. Treba si pred ním poriadne oddýchnuť, vstúpiť do kancelárie s čistým štítom, nezaťažený minulými zážitkami. Je tiež potrebné mať tú správnu dávku nadšenia a odhodlania. Nedovoľte ale, aby vás emócie „oklamali“ a ku každej situácii sa stavajte s rozumom, rozvahou a otvorenou mysľou. Správnemu výberu kariéry tak zabezpečíte aj jej správny štart a ja sa teším na vaše prvé úspechy.